Kolonistan med pensel och färg

 

Här en detalj från bordet som var brunt och som jag stryker med vitt. 28 aug 2010

Här en detalj från bordet som var brunt och som jag stryker med vitt. 28 aug 2010

 

Det har varit omväxlande väder i dag. Runt lunch var det soligt och varmt. Lagom till att jag och sällskap bänkade oss utanför Myllimäkis surdegsbageri började det droppa. Och som det droppade sen. Himlen öppnade sig. Det blev inget besök på kolonin.  Jag bestämde mig för att istället måla bordet som jag köpte på loppis i somras. 

Häromdagen var jag på det stora byggvaruhuset och köpte en liten burk färg, penslar och sandpapper. Beckers Elegant vit auqa blank lackfärg, 0,5 liter 119 kronor. Några tio kostade en bunt sandpapper. Köpte billiga penslar 29 kronor för fem stycken i olika storlekar. Märket var Infra och priset för en kvalitetspensel från Anza (görs en mil bort i Bankeryd, där 90 procent av Sverige penseltillverkning faktiskt sker) var lika mycket. Tänkte att jag hade gjort ett kap men börjar känna mig dumsnål eftersom penseln redan efter en strykning på slätt underlag är luggsliten. 

Jag har dock fyra penslar kvar. Det bör räcka för att få en fin yta vid andra strykningen. Om du ska spara penseln (och är en sådan där duktig person som sköljer ur den och har bra förvaring) så är mitt tips att köpa en kvalitetsprodukt istället.

Hur som helst så har jag nu avslutat första strykningen. Det ser bra ut. Hela rummet blev ljusare när lampans sken reflekterades i en vit bordsskiva.

  • Bord 50 kronor
  • Penslar 30 kronor
  • Sandpapper 25 kronor
  • Färg 119 kronor 

Totalt: 224 kronor

Här är en bild på bordet före målningen:

Före. Här är mina loppisfynd från juni. En vacker skiva men sliten på sina ställen och en värmering från ett glas.

Före. Här är mina loppisfynd från juni. En vacker skiva men sliten på sina ställen och en värmering från ett glas.

 

Här har jag målat hela skivan och håller på att måla sarg och ben. 28 aug 2010

Här har jag målat hela skivan och håller på att måla sarg och ben. 28 aug 2010

 

Funderar på att sandpappra bort färg från dessa dekorer när jag har gjort två strykningar. Det blir lite mer "chabbychic" men framför allt så syns dessa vackra reliefer bättre. 28 aug 2010

Funderar på att sandpappra bort färg från dessa dekorer när jag har gjort två strykningar. Det blir lite mer "chabbychic" men framför allt så syns dessa vackra reliefer bättre. 28 aug 2010

 

Här är bordet efter första strykningen av skivan och två ben. Det ser redan väldigt bra ut. 28 aug 2010

Här är bordet efter första strykningen av skivan och två ben. Det ser redan väldigt bra ut. 28 aug 2010

2 responses to this post.

  1. Posted by kolonislampan on 31 augusti, 2010 at 09:00

    Vad fint! Jag tar åt mig lite av äran till att ha inspirerat dig att sätta igång, kanske? Men att det ser så bra ut redan efter första strykningen, det känns lite fuskigt tycker jag. Mina grejer ser alltid ut som helvete fram till typ 4:e strykningen… Fast jag spär iofs ut färgen rätt mycket, för att undvika klumpar och ränder.

    Svara

    • Jag har strukit borde två gånger nu. Det ser väldigt bra ut. Dock ränder. Tänkte att jag kanske måsta måla med mindre pensel, bättre pensel och välja en matt färg istället för en blank (lyssnade på farsguben). Kanske är det späda ut färgen som är bästa tricket. Tack för tipset. Måste provas inför nästa omgång – fast det får dröja någon vecka. Nu ska jag bara njuta av att det ser ut nästan som det ska…

      /Kolonistan

      Svara

Kommentera

