Kokat krusbärssylt värdig en prins

 

Här kokar jag krusbärssylt på ett snabbt - men kletigt vis. 23 aug 2010

Här kokar jag krusbärssylt på ett snabbt - men kletigt vis. 23 aug 2010

De sura krusbären från kolonin har blivit till sylt. Så sött syrlig att den är värdig en (slickande… 😉 prins! Den här ska dock varken prinsar eller fåglar få äta av. Två liter bär och ett behändigt paket syltsocker á 20 kronor blev efter ungefär en timmes snoppande, sköljande, rörande, skummande och ösande till fyra halvstora burkar sylt. 

Känner mig lite lätt stressad över allt jag vill hinna innan semestern är slut. En dag kvar. Har ett par liter röda vinbär som jag också vill hinna sylta. Går det?

Tänker mig att jag ska kunna göra en syrlig sylt av dem som passar till havregrynsgröt. I vanliga fall kan jag inte äta havregrynsgröt med något annat än antingen hemlagat äppelmos eller hemlagad lingonsylt. Kan jag få till en syrlig sylt på vinbären skulle det nog bli en ny favorit. Mer tillgänglig också.

Grönt recept:

Snabb krusbärssylt

2 liter krusbär

1 kilo syltsocker (inkluderat socker, pektin, och konserveringsmedel)

Snoppa och skölj dina färska krusbär. Koka upp socker och bär under omrörning. Koka häftigt i cirka tio minuter. Skumma av, häll sedan sylten på rena burkar och förvara svalt. Jag rengjorde mina sparade glasburkar genom att först diska dem och sedan värma dem i ugnen på 100 grader en bra stund. En del diskar och sköljer sedan med konserveringsmedlet atamon… Min mamma lade alltid ett lager smält parafin ovanpå sylten. För att stänga ute luft. Det kan man göra men verkar inte vara nödvändigt om du äter upp sylten hyfsat fort eller fryser den.

2 responses to this post.

  1. tittar bara in för och säga att du har en fin och intressant blogg! 🙂

    Svara

Kommentera

