Här är min första rödbeta

 

Här de, förstlingarna Dahlian och Rödbetan. Så vackert färgmatchade. 17 juli 2010

Här är de, förstlingarna Dahlian och Rödbetan. Så vackert färgmatchade. 17 juli 2010

 

Första rödbetan i sitt rätta element. stor 17 juli 2010

Första rödbetan i sitt rätta element. stor 17 juli 2010

 

Jag har inte ätit den ännu. Det har gått några dagar. Den har ledsnat lite. Och jag är ledsen över det. Det har varit så fullt upp detta jobbpasset att jag inte ens har haft tid att laga till min vackra pingpongstora rödbeta. Min allra första egenodlade rödbeta någonsin. Jag har fantiserat om den. Hur jag ska äta den med chevre. En mjuk och krämig getost med mycket smak. Visst kunde jag ha slukat den med smör, men just den här allra först är ju så speciell. Kanske inte längre, men jag kan ju fortsätta att fantisera. Den var så vacker med sin djupa röda ton och stolta lätt krusade blad med röda vener. Här är något vackert för gommen att pröva:

Gratinerade rödbetor med getost (4 port)

  • 8 medelstora färska rödbetor
  • 100 gram getost
  • hackad gräslök att garnera med
  1. Skär bort blasten på rödbetorna men behåll skalet på. Koka rödbetorna i cirka 40 minuter.
  2. Skölj rödbetorna i kallt vatten. Skala dem och skär bort toppen där blasten satt.
  3. Sätt ugnen på grill.
  4. Klyfta rödbetorna och lägg i en ugnsform
  5. Skiva eller smula över getost.
  6. Gratinera getosten under grillen några minuter så att den får färg.
  7. Garnera med hackad gräslök.
Kommentera

