Så kom äntligen sommarregnet och frälste jorden

Har inte blivit mycket gjort på kolonin i dag. Eller rättare sagt: ingenting! Var tog all den där energin jag hade i våras vägen? Jag låg och latade på stranden ett någon timme i dag (istället för att rensa ogräs) men hann inte ens komma i vattnet innan åskbollarna rullade in. Blixtarna klöv både den gråblå himlen och vattenytan. En liten pojk tittade ut från balkongen – just i det hus vi bodde när jag var liten och den balkong där jag själv stod när jag var något år yngre än honom – och sa något väldigt näpet:

– Jag gillar inte åskan, blixten och mullran!

Det förlösande åskvädret förde med sig svala vindar och en fin dusch av regn över de torra markerna. Himlen öppnade inte sig och lät det forsa ner utan svepte som en blomspruta över oss. Underbart vackert när det fastnade i de små fjuniga stråna på brunbrända armar. Gott för själen och kolonin.

Kommentera

