Passionerat om vallmon

 

Här är hon drottningen bland alla vallmoflickor - och hon dansar inte i min trädgård. 13 juni 2010

Här är hon drottningen bland alla vallmoflickor - och hon dansar inte i min trädgård. 13 juni 2010

 

Jag har fått en passion för vallmon, blommornas dagslända som faller för minsta vattendroppe. Den är spännande och frustrerande. Röd som blod. Ljuv som en ung flicka som lever mycket kort. Kan bära gift som en svärmor i fin dräkt men med en dold bägare. Den är generös som den renaste kärleken. Åtminstone i mitt land.

I mitt land växer massor av röd vallmo. Vart kom den ifrån? Hur hamnade den där? Först var det bara en liten liten tunn sträng med några röda kronblad på minns jag. Förra året en rejäl tuva. I år finns hon överallt – hon med röda flaxande kjolar som åker av lika snabbt som de åkt på. Utom möjligen där jag sådde de vita vallmoblommorna.

Den ljuvaste av dem alla växer inte min täppa. En granne till mig har högresta, håriga och fasta vallmomadammer i sin trädgård. De har stora och vida kjolar i ljust rosa toner. Frökapslarna hon döljer sina barn i när hon blivit mogen är stora och tjocka. Hårt skyddar de sina rika gåvor. Jag vill ha den där rosa madammen hos mig.

Min granne Herr M berättade nyligen att tidigare var det många som odlade opiumvallmo på min kolonin. För att de är så vackra, antar jag. Det drog till sig ohyra av oväntat slag så nu är den fröjden bortriven. Tydligen hoppade ohyran över stängslen och stal frökapslarna som hamnade i grytan för att bli rusdryck!

Bilden av vallmon är ren sommar och mycket finns att läsa om henne. Här är hon min vackra vallmoflicka som dansar i min trädgård från knopp mot förgängelse:

Vallmoknopp som hänger blygt med huvudet... 28 juni 2010

Vallmoknopp som hänger blygt med huvudet... 28 juni 2010

 

Hon är ljuv vallmon i sina röda kjolar som åker av lika fort som de åkt på. 28 juni 2010

Hon är ljuv vallmon i sina röda kjolar som åker av lika fort som de åkt på. 28 juni 2010

 

En blek syster. Vallmo som bleknade när hon mötte solen. 28 juni 2010

En blek syster. Vallmo som bleknade när hon mötte solen. 28 juni 2010

 

En bedagad ungmö. En sorglig syn när blommornas dagslända ger upp sitt liv... och väntar på att bli kapsel till tusen nya liv. 28 juni 2010

En bedagad ungmö. En sorglig syn när blommornas dagslända ger upp sitt liv... och väntar på att bli kapsel till tusen nya liv. 28 juni 2010

Kommentera

