Drömmen om en kolonistuga

 

En enkel skiss på hur min kolonistuga skulle kunna se ut. 29 juni 2010

En enkel skiss på hur min kolonistuga skulle kunna se ut. 29 juni 2010

 

… kommer väl inte bli sann i år. Jag vet ju inte ens hur jag vill att den ska se ut. Ibland nöjer jag mig med en skrubb bara den är ren, går att måla vit inuti och pynta lite grann med en fåtölj och några mjuka kuddar där jag kan vila i skydd mot regnet. Ibland vill jag ha ett slott.

Jag har ovan skissat lite på en tänkbar lösning. En kolonistuga på tio kvadrat känns väldigt lagom på min odlingslott. Det enda jag egentligen är bestämd på är att ha två pardörrar framtill som man kan slå upp mot solen. Jag vill ha in ljuset och sommaren. Om det bara är en förhärligad redskapsbod så kan dessa dörrar vara just bara dörrar med praktiska krokar och hyllor på insidan. Rustikt och praktiskt. Om det istället blir en riktigt stuga vill jag ha spröjsade findörrar. 

En som verkligen har byggt ett drömväxthus som inspirerar är Isa som bloggar på Isas Trädgård. Här är en bild som jag har lånat därifrån och som verkligen motsvarar hur jag tänker mig entrédörrarna i mina drömmars kolonistugan:

Dessa vackra dörrar har Isa i sitt nybyggda växthus och precis sådana kan jag tänka mig i mina drömmars kolonistuga (Bild lånad från bloggen Isas trädgård)

Dessa vackra dörrar har Isa i sitt nybyggda växthus och precis sådana kan jag tänka mig i mina drömmars kolonistuga (Bild lånad från bloggen Isas trädgård)

2 responses to this post.

  1. Din skiss ser jättefin ut – härligt att drömma! Min stuga fanns redan på tomten, och jag är nöjd med den. Har dock en idé om att man skulle bygga till ena kortsidan med ett litet växthus – det tror jag skulle bli fantastiskt!

    Svara

    • Tack Humlan! All uppmärksamhet behövs när drömmar ska bli verklighet. Jag ska ändå vara glad för att det på min kolonilott fanns både redskapsbod och växthus och massor av redskap så jag har inte behövt köpa så mycket.
      Kram Kolonistan

      Svara

Kommentera

