Grävde runt i komposten årets varmaste dag

 

Fullt av skräp i redskapslådan. Fyllde ännu en svart sopsäck. 29 juni 2010

Fullt av skräp i redskapslådan. Fyllde ännu en svart sopsäck. 29 juni 2010

Årets hittills varmaste dag* bestämde jag mig för att gräva ur komposterna och plundra redskapslådan på sitt värdelösa innehåll. Rännilar av svett rann genom damm och bös på min mage. Det solskydd jag hade strukit på mig flöt skummande och vitt till hudytan för att rinna bort tillsammans med svetten… och svetten rann och droppade ner för panna och närsrygg. Ett ord sammanfattar sommarkänslan: Häftig!

Först hade jag tänkt att ta det lugnt på kolonin, läsa och rita, som ni vet. Min fotskada vill inte läka utan förvärrades snarare i helgen. Köpte en stadig elastisk binda i dag hos Droghandeln och det kändes så bra när den kom på plats att jag vill utföra lite hårt kroppsarbete. Fick lust att en gång för alla riva bort den där ruttna redskapslådan. Nästa gång jag ska köra till tippen blir det ju med kärra och då vill jag ta med allt skräp.

Hur jag än slet och slog och bände lyckades jag dock inte få redskapslådan att rubba sig. Den sitter som berg. Är tung och stor och ful. Det var tydligen bara locket som är ruttet, gjort av plankor som det är hänger det bara ihop med takpappen ovanpå. Det är dock ingen vits att ta bort locket om jag inte får bort lådan. Jag försökte med kofot men det blev bara några små märken på kanten.

 Nu får jag istället ta till det stora artilleriet: Tålamod. Jag ska vänta ut lådan. Jag ska påskynda dess hädanfärd. Hur då? När jag hade fyllt ännu en svart sopsäck med skärp och skrot och rostiga redskap från dess inre fyllde jag den med gräs, jord och småkvistar. Den ska bli maskkompost!

Här har jag sågat ut en stor bit på kortsidan.

Här har jag sågat ut en stor bit på kortsidan.

Jag sågade bort en stor bit på kortsidan ut från kolonin som jag kan sätta tillbaka på plats någorlunda tätt. Då kan öppna efter en säsong och jag skrapa ut den nya jorden där, tänkte jag. Gör jag bara några andningshål med en borr (borde jag kunna låna av grannen Herr M) så trivs säkert några importmaskar där.

Här kan ni se biten som jag med blod, svett och skrik sågade loss. Det blev inte rakt. Det blev inte snyggt. Men det blev bra. Jag lät så högt tydligen att en av mina nya grannar kom för att se vad jag gjorde och erbjuda sin hjälp. Då var jag naturligtvis klar. Det är det där med män och deras tajming...

Här kan ni se biten som jag med blod, svett och skrik sågade loss. Det blev inte rakt. Det blev inte snyggt. Men det blev bra. Jag lät så högt tydligen att en av mina nya grannar kom för att se vad jag gjorde och erbjuda sin hjälp. Då var jag naturligtvis klar. Det är det där med män och deras tajming...

 

Här syns det ännu tydligare, den sneda bit jag lyckades såga bort utan att orsaka någon som helst instabilitet i denna låda som har järnskodda hörnen. 2 29 juni 2010

Här syns det ännu tydligare, taget precis innan jag fyllde gräs. Den sneda biten lyckades jag såga bort utan att orsaka någon som helst instabilitet i denna låda som har järnskodda hörn. 2 29 juni 2010

Minns att mamma beställde stora amerikanska daggmaskar till vår kompost när jag var barn. Jag visste tyvärr inte om det i förväg. Blev nyfiken när det kom ett vitt vadderat paket i postlådan och öppnade det utan att fråga innan mamma hade kommit hem. Döm om min fasa när det ut trillade jord och feta maskar. Hon skrattade gått och tyckte att sensmoralen var att jag inte skulle öppna andras paket…

Jag tänker mig att de feta amerikanska daggmaskarna ska producera finfin mull samtidigt som hettan och fukten från komposteringen sakta maler ner motståndet i den gamla redskapslådan. Vad kan det ta att bryta ner den?

Jag hoppas den ger sig efter en säsong men är inte segerviss. Det är inte så att jag ogillar en perfekt kompost och ännu bättre då att den är en utmärkt maskkompost som säkert går att isolera. Det är bara så att jag har andra planer för den där markbiten (bad- eller grillhörna). Jag känner inte heller att det är så nödvändigt att ha en stor kompost, en komposthög och en kompostlåda och två soptunnor på min lilla lott.

Här är den stora komposten som numera också kommer att fungera som en kompost. Från och med nu är det strängt förbjudet att slänga grenar och bräder där... 29 juni 2010

Här är den stora komposten som numera också kommer att fungera som en kompost. Från och med nu är det strängt förbjudet att slänga grenar och bräder där... och även plast och gamla cykelkorgar. 29 juni 2010

Hur som helst, när jag ändå var i farten och behövde gräs och jord som underlag grävde jag om i den stora komposten och i komposthögen. Komposthögen var ju egentligen inte tänkta att bli en kompost, den skulle bli en blommande kulle för att dölja kompost och sopbehållare. Det var bara att när jag väl hade sått kom Mr Promiseland och förstörde. Hällde på mer gräs och mer skräp. Mina näpna små blommor dog och det var inte lönt att plantera något där. Det enda som överlevt är myntan och den har bara etablerat sig längs gräskanten i botten på högen.

Komposthögen omgrävd utan att ha hittat en enda liten sork... 29 juni 2010

Komposthögen omgrävd utan att ha hittat en enda liten sork... 29 juni 2010

En hel del av det som ligger i högen nu är bra jord. Dock med förbehållet att det innehåller mängder med ogräsfrön och -rötter. Det blir till att sålla. Efter att maskarna har gjort sitt. 

Nu är min plan att styra över kommande trädgårdsavfall till lådan och den stora komposten. Komposthögen ska få fungera odlingsplats som det först var tänkt. Jag tänker sätta upp en stor skylt om att inget får slängas där. Istället ska jag odla pumpa på högen så att den bryts ner till kompost snabbare! Håll tummarna för att detta funkar nu. På lördag skyltar jag upp, vattnar och planterar mina små plantor som står utspridda på olämpliga ställen i landet. 

Vad är det här för konstig snigelart? Den och dess slemmiga kompisar var (innan jag dödade dem) spräckliga, ljusbrun kropp med svarta fläckar på. 29 juni 2010

Bläää! Vad är det här för konstig snigelart? Den och dess slemmiga kompisar var (innan jag dödade dem) spräckliga, ljusbrun kropp med svarta fläckar på. Jag är som ni ser så äcklad av den att jag inte kan hålla kameran still när jag ska ta bilden. 29 juni 2010

Känner mig ganska nöjd nu. Det var slitigt och svettigt och stundtals rena safarin men det var ett stort steg framåt för den här Kolonistan. Förresten hittade jag inga håriga skadedjur med bon i komposten. Hur jag än grävde hittade jag inte ens en liten gång. Däremot hittade jag två andra kryp. En konstig snigel som inte alls motsvarar bilden av varken skogssnigel eller mördarsnigel men det fanns många av denna äckligt slemmiga typ som var mönstrad som en leopard på ljust brun botten. Jag hoppas att jag inte tog kål på någon utrotningshotad art för jag handlade snabbt utan att kolla när jag hittade dem i redskapslådan och komposthögen. En vass tapetkniv med långt skaft var mitt dödsvapen.

Här är en spindel(hona) med ett stort ägg, antar jag. Lever i min kompost och i mitt trädgårdsland. Såg den här honan eller en annan häromdagen med just en sådan här vit ballong under magen. 2 29 juni 2010

Här är en spindel(hona) med ett stort ägg, antar jag. Lever i min kompost och i mitt trädgårdsland. Såg den här honan eller en annan häromdagen med just en sådan här vit ballong under magen. Denna bild är ungefär 20 procent större än naturlig storlek.... 29 juni 2010

Däremot blev jag väldigt fascinerad av den stora spindel som jag ertappade. Åter igen en sådan där spindel bärande eller springande med en stor vit bubbla. Den var nästan stor som en lillfingernagel i diameter det där som jag tror var ett ägg.

*)Varmast 28,6 grader i Målilla i östra Småland, som nästan ligger om knuten.

PS: Det är väldigt bra träning för mage och axlar att vända kompost med en grep. Jag som inte riktigt kunde stödja på vänster ben eftersom jag har ont i foten fick verkligen spänna magmusklerna för att hiva runt kompostmaterialet. Tungt var bara förnamnet. Behöver nog inte vara orolig för att jag inte ska ha armmuskler nog för att orka fem timmar vindsurfingkurs om några veckor. Mer orolig för foten då…. Lantlorden tycker jag ska åka till sjukhuset och kolla det.  Jag vet inte. Vill ju inte bli gipsad. Så illa ska det väl i alla fall inte behöva vara. Jag ger det en vecka med elastisk binda. Det var ju på rätt väg…

2 responses to this post.

  1. Hej Kolonistan !

    Kul att du hittat till min sida ! Visst får du låna bild på pardörrarna, hoppas du hittar dom !
    Tack för boktipset, den skall jag hålla utkik efter !

    Ha en bra sommar !

    /Isa

    Svara

    • Jag kommer definitivt att kika in hos dig igen. Väldigt kul att följa ditt bygge som inspirerar till stordåd på den egna kolonin – eller åtminstone drömmar.
      Ha en bra sommar i ert lilla drömhus!
      /Kolonistan

      Svara

Kommentera

