Missa inte övergivna platser

Kommer ihåg hur det var när jag första gången kom till kolonin. Trädgårdslanden övergivna i det höga gräset. Gulnat. Redskapsboden belamrad. Kuriosa. Mest skräp. Jag har vadat mig igenom ruttnade minnen, slitit med att bära bort fem lager trasmattor som föll i bitar av fukt, hittat kilovis med spik och skruv, tömt en urdrucket barskåp, fått liv i en gammal transistorradio och knölat ihop metervis med möglad segelduk. Hittat fynd. Tallrikar märkta Kryss från Uppsala-Ekeby Gefle. Söta plåtbukar. Jag har ju faktiskt ägnat mig åt en form av närgående urban exploration utan att reflektera för än nu över kopplingen till denna växande kulturrörelse som då och då fladdrar förbi i mediebruset.

Varför skriver jag detta? Möjligen för att berätta att det har varit en fascinerande resa att se in i en annan människas värld, en gammal människas värld. Frysta ögonblick. Skärvor av ett liv.

För den som ägnar sig åt urban exploration är det bland annat det som fascinerar – tidsresan, kan jag tänka mig. Det killar i magen när lagens gränser korsas och verklighetens tidszoner och decennier passeras bara genom att öppna en för länge sedan stängd dörr. Det handlar alltså om att besöka övergivna platser, nedlagda fabriker, gruvor och övergivna hus.

Här faksimil av boken Övergivna platser av forskaren Jan Jörnmark (Historiska media).

Här faksimil av boken Övergivna platser av forskaren Jan Jörnmark (Historiska media).

Tiden springer ifrån oss, men på vissa platser stannar den. Här har du en länk till hemsidan www.eternit.se där du kan ta del av massor av fascinerande och råa bilder på vårt lands industriminnen. Här hittar du en blogga om övergivna platser. Läsa också om Jan Jörnmark, docent i ekonomisk historia och skildrare av många övergivna platser genom foto och text, och via den här länken kan du göra det och även bläddra i hans bok.

Jag tänker mig att denna fascination, min och andras, för frysta ögonblick hör samman med hur fort vår värld färdas framåt i dag. Den spelar också på samma sträng som dagens melodi om att återvinna och återanvända. Ett starkt historieintresset spelar också in, men också retrotrenden som vurmar för folkhemsdesignens epoker.

Kommentera

