Iris blommor flög som våta blå fjärilar i vinden

 

Irisdroppar. Nu har alla knoppar slagit ut och kronbladen dansar i brisen. 23 juni 2010

Irisdroppar. Nu har alla knoppar slagit ut och kronbladen dansar i brisen. 23 juni 2010

Åh vad vackert… Det var min första andlösa kommentar när jag kom till en koloni som blommat ut i gult och lila. Mina små krypnejlikor bildar en rosa matta, timjanen bredvid bär små lila blommor och vildvitlöken blommar fortfarande med en skir gredelin boll.

Det har varit soligt de senaste dagarna. Riktig varm sommar i dag. Kanske även i går – men det kan jag bara gissa eftersom jag sedan i söndag suttit inlåst och jobbat halva dygnet. Det var torrt, torrt, torrt. Jag lät vattenspridaren stå på i timmar för att mätta jorden. Irisens många blommor flög som våta blå fjärilar i vinden. Prästkragen nickade under tyngden från vattenspridarens droppar.

Jag vattnar aldrig dagtid annars. Det var akut läge. När man vattnar en solig dag, särskilt med vattenspridare, avdunstar en del vatten och dessutom kan bladen bli brända har jag hört . Jag var tvungen att ta risken. För övrigt kanske jag ska tillägga att min aktion idag inte lär sänka grundvattnet eftersom vi tar vårt från Vättern.

Jag satt i solen i dag och lät tiden gå. Läste lite. Tittade mycket. Njöt av min trädgård. Min andningspaus. Mitt grönskande smycke. Här är det vackra som mitt öga såg:

Här är mitt smycke och min plats på jorden. 23 juni 2010

Här är mitt smycke och min plats på jorden. 23 juni 2010

One response to this post.

  1. Posted by Margreth on 24 juni, 2010 at 20:49

    Jag har också blå o vita iris i min trädgård,visst är de fina.Igår var jag i Ulricehamn o handlade mat till Midsommar,jag köpte marksten också,så nu har jag gjort en stengång i mitt blomsterland. Det blev riktigt bra I min vildäng blommar fullt med prästkragar, jag ska försöka plantera in vallmo från mitt andra land om det går.

    Svara

Kommentera

