Lilla Gosse upplever solen på kolonin

I går var en härlig och alldeles för kort dag på kolonin. Yammy Mammy och hennes Lilla Gosse var på besök. Lilla Gosse gjorde sitt andra besök och upplevde för första gången ljudet av en handjagare som gör sitt jobb i vått gräs, den fuktiga värmen under ett skuggande parasoll, och nyfikna sparvar som hoppade nära. Jag och Yammy Mammy lät solen smeka det bleka och fikade nyttigheter.

Här är lite bilder från min underbara sommarträdgård som börjar visa sitt rätta ansikte nu:

Mormorsblomman. Den här blomman förknippar jag med min mormor och det sommarställe, en lantgård i Västergötland, som vid hade när jag var barn. Den växte i en stor grupp tillsammmans med en annan gul och mycket hög blomma under ett träd på hörnet av "lillstugan" där gästerna inhystes. Vad kan den heta egentligen?15 juni 2010

Mormorsblomman. Den här blomman förknippar jag med min mormor och det sommarställe, en lantgård i Västergötland, som vid hade när jag var barn. Den växte i en stor grupp tillsammmans med en annan gul och mycket hög blomma under ett träd på hörnet av "lillstugan" där gästerna inhystes. Vad kan den heta egentligen?15 juni 2010

 

Ruggen med iris slår ut allt mer. En vacker blomma som darrar i vinden. 15 juni 2010

Ruggen med iris slår ut allt mer. En vacker blomma som darrar i vinden. 15 juni 2010

 

Flamentanz. Min rosen, som jag fick i present förra året av mina bästa vänner, har trots ett våldsamt angrepp från haren gått i knopp. Snart slår den ut i vackra ceriseröda skönheten.15 juni 2010

Flamentanz. Min rosen, som jag fick i present förra året av mina bästa vänner, har trots ett våldsamt angrepp från haren gått i knopp. Snart slår den ut i vackra ceriseröda skönheten.15 juni 2010

 

PS: Då har Kolonistan lämnat landsorten för att uppleva det kungliga bröllopet i Huvudstaden. Lagom till att mina faktiska semesterdagar började kom också solen. I dag planerar jag att ta bilen (japp, just det bil här i sthlm – pga av min fot som är lite svullen) till kungliga Djurgårdens kära Rosendal och njuta av parken där. 

Kommentera

