Rabarber är mer än paj – många nya recept

 

Här är mitt hemliga bestånd av rabarber. Den gamla sorten med mycket oxalsyra så jag använder den bara om någon har varit framme och allt annat redan har gått åt

Här är mitt hemliga bestånd av rabarber. Den gamla sorten med mycket oxalsyra så jag använder den bara om någon har varit framme och allt annat redan har gått åt. Håller sig mjälla här i skuggan.

 

Det är försent. Det är försent att använda rabarbern till saft, läste jag på nätet. Blir bara en brun sörja. Är det sant? Det kan det väl inte vara? Minns inte att mamma hetsade med saften i tidiga juni och hennes var ljust rosa med svag smak av citron. För att få lite extra färg brukade hon ta i lite röda vinbär och de är ju inte mogna ännu…

Hur som helst verkar det vara hög tid att njuta av rabarberna. I morgon är det jag som gör rabarberkräm till frukost – direkt från frysen. Plockar också extra rabarber på kolonin för att ta med mig när jag åker upp till huvudstaden för att möta mitt hjärta och göra något nytt och spännande i matväg som går rakt in i hans mage och så vidare… Jag har just upptäckt att det finns oändligt många härliga recept på rabarber.

För den som gillar sött är här är några från Allt om trädgårds skribent Voltaire, men det går ju inte alltid att trycka i sig kakor och söta kompotter. Vi måste förutom kärlek och luft också leva av god och näringsrik mat, har jag hört. Vad finns det då mer att göra med rabarber, undrade jag.

I går stack min kompis en receptbroschyr i min hand. Jag ryggade tillbaka för jag hade gått förbi den i affären. Hörde då Lantlordens ord ringa i mina öron om att jag samlar på mig för många och lyckades precis hejda mig. Nu utövade den en underbar lockelse när hon höll fram den – och självklart kunde jag inte motstå när hon visade ett recept på Rabarberkyckling!

 

 

Faksimil Rabarberkyckling från Arla.se

Faksimil Rabarberkyckling från Arla.se

 

Rabarberkyckling (serveras med ris eller potatis) 4 portioner

500 g kycklingfilé
1 tsk salt
smör
3 dl rabarber i bitar
2 dl vispgrädde
1-2 msk honung (ta lite mer om du vill ha mindre syrlighet)
2 msk koncentrerad kycklingfond
1/2- 1 tsk sambal oelek 
1 pressad vitlöksklyfta
1/2 dl hackad gräslök

Sätt ugnen på 225 grader. Salta kycklingen och bryn den i smör i stekpannan. Lägg kyckling och rabarber i en ugnsfast form. Vispa ihop övriga ingredienser och häll i formen. Tillaga i mitten av ugnen cirka 15 minuter. Garnera med gräslök.

Källa: Arla köket – broschyren Sommarliv

Testa kanske: Kycklinggryta med samba oelek och rabarberchutney som smaksättare

Jag har gjort en väldigt god kyckling med cream fraish, sambal oelek och mango chutney. Enkel, bara att röra ihop och smeta över färdiggrillad och finfördelad kyckling och in i ugnen en stund. Tänker nu att man säkert kan göra en rabarberchutney och använda istället. Något halvindiskt blir mersvenskt…

Hittade snabbt hos bloggaren En mammas drömmar ett recept på rabarberchutney som är värt att prova ifall du är sugen på att göra chutney i allmänhet av din rabarber och sedan kanske använda en del till kycklingrätten ovan:

”Den här chutneyn kan man göra även med frysta rabarber. Den passar helt perfekt till grillad kyckling, fläskfilé och även till nötkött. Tro inte att den blir sur, den blir lite i smaken som mango chutney, fast mycket goooodare”, skriver bloggaren En mammas drömmar och fortsätter:
”Man kan lätt öka mängden om man vill göra mer, för eftersom den kan förvaras i kylen ett bra tag så kan man ha den på lut även för oväntade gäster! Häll den då bara i en burk med tättslutande lock!”

Rabarberchutney
500 g rabarber
1 tsk ingefära
5 dl socker
2 st rödlökar
1 1/2 msk ättikssprit 24%
3/4 dl vatten
1 1/2 msk curry
2 tsk salt
2 tsk spansk peppar
6-8 torkade aprikoser

Skär rabarbern i ganska små bitar och hacka rödlöken fint. Riv ingefära om den är färsk. Kika rabarber, lök, ättikssprit och vatten i ca 10 min. Lägg i övriga ingredienser och låt allt koka i 30-40 min. Rör mycket under tiden. Låt svalna innan servering!

Källa: En mammas drömmar

PS: Jag fick svar på tal om hur länge man kan göra rabarbersaft – hela sommaren! En rabarberanekdot följde med på köpet och den måste jag bara vidarebefodra till er. Kanske har ni också rabarberminnen att dela med er av?

Så här skriver i alla fall Lotta som har bloggen Brevet från kolonin:

”Det går att göra rabarbersaft hur sent som helst! När jag var nyinflyttad på en gård på landet fanns rester av en stor rabarberodling en bit från gården. När min svärmors svärmor hade rabarberodlingar kom de från Brunnebys musteri och hämtade lassvis med stjälkar som hon skördat och staplat som vedträn mot bodväggen. Hon vattnade dem straxt innan hämtning så att priset per kilo skulle få sin bästa utväxling. När hon inte hade kvar sin verksamhet grävdes allt detta bort och stjälptes vid kanten av en å. Dit gick jag hela sommaren och plockade hur mycket som helst och gjorde saft på, ofta med jordgubbar.”

5 responses to this post.

  1. Det går att göra rabarbersaft hur sent som helst! När jag var nyinflyttad på en gård på landet fanns rester av en stor rabarberodling en bit från gården. När min svärmors svärmor hade rabarberodlingar kom de från Brunnebys musteri och hämtade lassvis med stjälkar som hon skördat och staplat som vedträn mot bodväggen. Hon vattnade dem straxt innan hämtning så att priset per kilo skulle få sin bästa utväxling. När hon inte hade kvar sin verksamhet grävdes allt detta bort och stjälptes vid kanten av en å. Dit gick jag hela sommaren och plockade hur mycket som helst och gjorde saft på, ofta med jordgubbar.
    /Lotta

    Svara

    • Tack för dessa uppmuntrande ord. Och att du delade med dig av det härliga rabarberminnet! Min mamma använde nog vinbär för färgens skull för att det fanns i trädgården i överflöd och jordgubbar var en lyxvara som bara njöts som rårörd sylt eller färska under säsong.
      /Kolonistan

      Svara

  2. […] med ett betyg när jag hade testat receptet på rabarberkyckling. Hur du lagar den hittar du här. De som gillar lite syrliga smaker och vill pröva något nytt rekommenderar jag denna maträtt. […]

    Svara

  3. Posted by Lars on 27 juni, 2010 at 07:06

    Varför inte bekanta sig med ”The Rhubarb Compendium” – http://www.rhubarbinfo.com/ med ett imponerande antal olika recept på http://www.rhubarbinfo.com/recipes

    Svara

    • Tack! Vilken rolig hemsida för rabarbrecept. Kanske kan rabarberkycklingen skickas dit också för det verkade vara övervikt på sötsaker. Jag kommer definitivt leta bland recepten där igen.
      /Kolonistan

      PS: Du har inget bra tips på en sida för att bygga kolonistuga? Eller hur man får bukt med djur som är gnagare och gräver håll i trädgårdslandet och äter upp rötter på vallmo och andra växter?

      Svara

Kommentera

