Här växer smaken av sommar

 

Här blommar hela landet av jordgubbar. 10 juni 2010

Här blommar hela landet av jordgubbar. 10 juni 2010

 
Finns det någon annan blomma eller något annat bär som är mer sommar än äkta svenska jordgubbar? Dessa gubbar är så viktiga för svenskarna att Jordbruksverket ägnar en hel del tid och resurser varje år för att analysera och fastställa att jordgubbar som säljs under blågul flagg är just svenska. Vad har jag förstått så kan analytikerna härleda vissa spårämnen till en växtplats.

För mig räcker det egentligen att det smakar jordgubbar. Jag tror faktiskt inte att svenskt eller danskt spelar någon roll. Kanske används det mindre gifter i Sverige, det vill jag tro, och det är ju förstås bättre om transporten blir kort både för miljön och gubbarna. För smakens skull är jag dock benägen att tro att det inte spelar så stor roll var de växer, även om jag också har hört att långa svenska sommarnätter ger extra magi. Jag föredrar hur som helst mina egna jordgubbar från kolonin.

I år sörjer jag att det lilla lilla landet under plasthuvan inte finns kvar. Det revs upp. Det var ingen vacker syn och fullt av myror men de små små jordgubbar som växte där var de godaste jag någonsin ätit. Nu får jag glädjas åt att min delvis nyplanterade jordgubbsland, där åtminstone hälften är revplantor som växt till sig, ser ut att ge en god skörd. Bladen är stora och gröna och blommorna är många och vita. Snart egenodlad sommar i en tallrik med mjölk och ytterst lite strösocker.

Grönt tips:

Flickorna Lundgren på Skäret-faksimil som visar essensen av detta mysiga sommarmål.
Flickorna Lundgren på Skäret-faksimil som visar essensen av detta mysiga sommarmål.

 
Flickorna Lundgren på Skäret, på halvön norr om Helsingborg, har världens godaste jordgubbssaft. Den smakar sol och sötma. Rinnande solmogna jordgubbar som dricks i höga glas med gula sugrör och en apelsinskiva. Hit åker jag varje sommar bara för jordgubbssaften – men när jag väl är där kan jag ju inte motstå de goda kakorna som bakas med smör. 

Det är också ren njutning att sitt i den vildvuxna trädgården bakom kakboden. Här växer sommarblommorna yvigt mot himlen och ängen utanför rabatterna med mormorsväxter sträcker sig nästan ända ner till vattnet.

Flickorna Lundgren på Skäret har öppet dagligen 10-18. Du kan nå dit genom att köra nordväst från Helsingborg ut mot Mölle, som du inte får missa, eller sydväst från Ängelholm mot Mölle. Ta dig tid att se mer av denna härliga halvö som ligger närmare himlen än andra platser på jorden. Missa inte heller kontroversielle Lars Vilks berömda stat Ladonia och drivvedsskulpturen Nimis i Kullabergs naturreservat. Här är en bild på Nimis.

Kommentera

