Duggregn på kollo i dag

 

Planterat ut solrosor och bönor längs nya spaljén 10 juni 2010.

Planterat ut solrosor och bönor längs nya spaljén 10 juni 2010.

Trots duggregn och allmänt grått väder var jag inspirerad när jag väl kom till kolonin i dag. Jag kunde ju av naturliga skäl inte måla eller klippa gräs. Däremot var det en perfekt dag för att rensa ogräs och plantera ut försådda solrosor.

Här är min frösådd i växthuset. Några sommarblommor allra längst till vänster, i mitten försådd av höga röda solrosor och längst till högre i sexfackslådan är det tomt, där skulle det vara korta och tjocka och rosaröda solrosskott nu men intet. Varför? 10 juni 2010

Här är min frösådd i växthuset. Några sommarblommor allra längst till vänster, i mitten försådd av höga röda solrosor och längst till högre i sexfackslådan är det tomt, där skulle det vara korta och tjocka och rosaröda solrosskott nu men intet. Varför? 10 juni 2010

Tyvärr verkar de korta rödrosa solrosorna inte ta sig. Trots att fröpåsen var dyr och fröna låg skyddade i en ljussäker extrapåse inuti den vanliga av papper. Undra vad jag har gjort för fel? Hur som helst hade de  höga röda och de höga gula solrosorna knäckt koden för att växa. 

Gula solrosor i krukan precis innan de får flytta ut, står med fötterna i blött - undra vem som har vattnat så? 10 juni 2010

Gula solrosor i krukan precis innan de får flytta ut, står med fötterna i blött - undra vem som har vattnat så? 10 juni 2010

Jag planterade först ut rosenbönorna som hade vuxit enorm och var drygt 30 centimeter långa. Dessa satte jag som planerat längs med den nya spaljén där de som jag sådde direkt på plats hade kommit upp sådär 10 centimeter. Därefter planterade jag de röda höga solrosorna längs spaljén också och sedan hade jag ju tänkt sätta de låga framför, men det gick ju inte. Kikade i affären på hemvägen men såg inga av den buskiga, röda och korta sorten i fröväg.

Här satte jag ner tre rosenbönor för att få lite höjd längst bak i rabatten och täcka ett hål som helt plötsligt uppstod när en blodnäva inte ville växa till sig. 10 juni 2010

Här satte jag ner tre rosenbönor för att få lite höjd längst bak i rabatten och täcka ett hål som helt plötsligt uppstod när en blodnäva inte ville växa till sig. 10 juni 2010

Eftersom vi har sått ganska mycket solrosor – fick liksom mycket frön och fnatt – så satte jag även några två röda i den långa rabatten mot vägen. Mellan tre stänglar med rosenbönor. Det kommer att bli fin höjd där nu, men mitt färgschema med rosa och blått kommer ju inte att stämma…

ult och blått. Här längs med uteplatsen satte jag också några överblivna solrosor  i olika höjd. 10 juni 2010

ult och blått. Här längs med uteplatsen satte jag också några överblivna solrosor i olika höjd. Testade funktionen på nya kameramobilen så den blev lite arty den här bilden... 10 juni 2010.

Mellan kungsljusen och några små jordärtkockor (vill liksom inte ta sig i år) placerade jag två olika gula högväxande solrosor. Jag satte också fem solrosor i olika höjd längs med uteplatsen mot stora trädgårdslandet där. Blir lite vackrare att fästa blicken på dem än att se det tomma potatislandet när det blir den tiden. Funderar dock på om det går att flytta pumpa- och squashplantorna dit när potatisen är väck. Kan det bli något knas med jorden? Eller är det rent av försent? Det skulle vara perfekt för landet är stor och lite i skugga, där skulle man också kunna häva ut massor med gräsklipp för landet innehåller ändå mycket ogräs.

Jag gjorde också hastigt och lustigt ett nytt land. Eller snarare ett dike bredvid spaljén. Jag vill inte gräva upp fler goda hallonbuskar så jag grävde bara ett smalt land där jag lade i lite ny fin jord och satte ner några överblivna solrosor (japp fler). Hoppas de överlever för jag snabbrensade jorden men lade i alla fall träkanter mot kirskål och gräs.

Hittade förstås ännu ett myrbo också, usch, äckliga ägg och kryp!

Kommentera

