Djungel på kolonin – bildkavalkad

 

Min egen djungel 10 juni 2010. Längst fram pepparrotens regnvåta blad. Bakom den en vallmo, som jag med tanke på de något mer håriga och grövre bladen hoppas är en annan sort och färg än de i rabatten (frökapsel från grannar). Precis bredvid till höger syns gräslökens vackra lila bollar med blommor. Till vänster frodiga rädisblad. Längst bak står stolt den blå irisen full med knoppar.

Min egen djungel 10 juni 2010. Längst fram pepparrotens regnvåta blad. Bakom den en vallmo, som jag med tanke på de något mer håriga och grövre bladen hoppas är en annan sort och färg än de i rabatten (frökapsel från grannar). Precis bredvid till höger syns gräslökens vackra lila bollar med blommor. Till vänster frodiga rädisblad. Längst bak står stolt den blå irisen full med knoppar.

 

Dags att göra en återblick för att verkligen se hur snabbt det växer. Det är lätt att bli fartblind och inte se hur mycket grönare det är i dag än i går. Här är återigen bilderna som visar hur kökslandet får liv efter en lång och hård vinter:

5 april 2010. Snön har nyligen dragit sig tillbaka och lämnat en sorglig syn till beskådan. Blir det någonsin grönt igen? undrade jag då.

5 april 2010. Snön har nyligen dragit sig tillbaka och lämnat en sorglig syn till beskådan. Blir det någonsin grönt igen? undrade jag då.

 

10 april 2010 Rensade och gödslade land. Det ser ändå mer ut som ett månlandskap i sorg än ett blivande paradis...

10 april 2010 Rensade och gödslade land. Det ser ändå mer ut som ett månlandskap i sorg än ett blivande paradis... Stengången är inte färdiglagd ännu.

 

Här är stengången klar och det har börjat spira lite. Hoppet vaknar om att det en gång ska bli sommar igen. April 2010

Här är stengången klar och det har börjat spira lite. Hoppet vaknar om att det en gång ska bli sommar igen. Mitten av april 2010

 

Nya landet uppgrävt 8 maj 2010

Nya landet uppgrävt 8 maj 2010. Gräset runt om är också lite grönare som ni ser...

 

Spaljén stod klar 18 maj 2010. Då har det blivit ytterligare lite grönare runt om.

Spaljén stod klar 18 maj 2010. Då har det blivit ytterligare lite grönare runt om.

 

Första solnedgången som jag möte på kolonin 26 maj 2010. Kvällarna har blivit längre så mer kan bli gjort. Nu har det börjat grönska i landen - och gräsmattan är grön.

Första solnedgången som jag möte på kolonin 26 maj 2010. Kvällarna har blivit längre så mer kan bli gjort. Nu har det börjat grönska i landen - och gräsmattan är grön.

 

På en vecka har irisen växt och blivit dubbelt så hög upptäcker jag efter ett jobbpass. Så här såg den ut då, 26 maj 2010.

På en vecka har irisen växt och blivit dubbelt så hög upptäcker jag efter ett jobbpass. Så här såg den ut då, 26 maj 2010. I bakgrunden syns platsen där jag sått ringblommor och satt lök. De har kommit upp en bra bit nu den 10 juni. Rädisorna som jag äter av nu ser ni också därborta.

 

 

 

Nu börjar det bli riktigt grönt. Det går att ana att det här ska bli bra - och det rasar iväg både våren och växterna.27 maj 2010

Nu börjar det bli riktigt grönt. Det går att ana att det här ska bli bra - och det rasar iväg både våren och växterna.27 maj 2010

 

Mitt köksland och spaljén den 1 juni 2010. Ett grönt rum har tagit form.

Mitt köksland och spaljén den 1 juni 2010. Ett grönt rum har tagit form.

 

Här är också mitt land 1 juni 2010. Nu ska ni få se vad nio dagar kan göra skillnad...

Här är också mitt land 1 juni 2010. Nu ska ni få se vad nio dagar kan göra skillnad...

 

Tada! Kökslandet skriker nästan av växtvärk. Det har hänt massor när vi skriver 10 juni 2010.

Tada! Kökslandet skriker nästan av växtvärk. Det har hänt massor när vi skriver 10 juni 2010.

 

5 responses to this post.

  1. Ja oj vilken skillnad! Vad kul att se det så tydligt!

    Kram

    Svara

    • Hej!
      Det är jätteroligt att se förändringen tycker jag. Jag lägger in alla mina bilder med datum så att jag även nästa år kan jämföra lite grann hur tidigt eller sent växterna kommer igång.
      Kram

      Svara

  2. Posted by Fia on 11 juni, 2010 at 15:07

    Ja, visst är det fantastiskt, men så har landen och växterna en väldigt, väldigt duktig kolonista.

    Svara

    • Tack. Här var det korsdrag i dag. Massor av roliga kommentarer och många besökare. Jag tror att väderprat är en hit och dåligt väder gör att folk surfar mer! Hoppas allt är bra med dig! Lycka till i morgon! Kom snart och hälsa på mig igen!

      /Kolonistan

      Svara

  3. […] The busiest day of the year was June 11th with 88 views. The most popular post that day was Djungel på kolonin – bildkavalkad. […]

    Svara

Kommentera

