Funderingar under fikonträdet

 

Fikonträd i en trädgård i Rimini, Italien. 13 maj 2010

Fikonträd i en trädgård i Rimini, Italien. 13 maj 2010

 

Kommer inte ihåg att jag har sett fikonträd i sitt naturliga element innan jag åkte till Italien i vår. Hittade nyss ovan bild, som jag tog på resan till Rimini. En vanlig trädgårdsväxt där, ungefär som våra körsbärsträd kan jag tänka mig. Jag har ätit färska fikon med getost och parmaskinka men aldrig tidigare tänkt på hur dessa små frukter växer. Fascinerande att se de vackra träden. Lackade, mörkt gröna blad och oansenliga frukter som står rakt ut från trädet.

Hörde häromdagen att om du vill odla fikonträd för bladens skull ska du placera dem i rik jord, annars går det bra med mager – det ger bättre frukt. Stämmer det? Går i alla fall att köpa fikonträd i våra vanliga plantvaruhus ifall du är sugen att pröva… Även om jag tycker fikonträd är vackra känns kolonin mer körsbär och äpplen än fikon.

Läs här lite mer om fikonets historia och tips på hur du köper rätt fikonträd för våra breddgrader.

Kommentera

