Bröllopsgåvan – ett oskrivet blad

 

Tips på bröllopspresent. Ge ett vackert äppelträd, en krusbärsbuske eller en utsökt magnolia. Foto: Plantage

Tips på bröllopspresent. Ge ett vackert äppelträd, en krusbärsbuske eller en utsökt magnolia. Foto: Plantage

 

I lördags var jag på vårens tredje bröllop. Alla tre väldigt olika. Det tredje var torrlagt men livades upp av massor av humoristiska inslag och spontana körkonstellationer av brudparets vänner…

Den stora frågan för brudparet är ju ”tager du denna…” och det självklara svaret när man kommit så långt ska i alla fall vara ”ja”. För bröllopsgästerna är däremot den stora frågan: VAD GER JAG I BRÖLLOPSPRESENT? 

I många fall löser brudparet mysteriet med en inköpslista hos någon av alla husgerådsaffärer eller någon annan butik där de hittat prylar som är antingen nyttiga och dyra, eller bara dyra… Den som då däremot vill ge något personligt måste antingen vara galen – eller känna brudparet väl. Eftersom jag vill promota odling och visste att brudparet har en köpt en tomt där det ska växa upp ett hus, sedan en tomt och till sist barn, ville jag ge ett fruktträd. 

Då fick jag reda på att huset blir klart först i vinter och trädgården först nästa år. I dag är det en åker och ingen plats att plantera ett träd på. Jag hade svårt att slita mig från idén. Jag ville så gärna komma släpande på ett blommande äppelträd till bröllopsfesten. Lite udda med en rosett om så att det passade in lite sådär lagom vid paketbordet. 

Nu blev det en kompromiss. Jag köpte en vacker krukros som kan vara både inne och ute. På balkongen kanske. I en vacker gammaldags vit kruka. Därtill gjorde jag ett mycket rosa och blommigt kort och lade i ett presentkort från Plantagen. Precis så mycket att det räcker till ett frukträd – och kanske något mer. Tanken var först att göra ett kort i form av ett träd men det glömde jag på vägen. Jag är lite för disträ ibland och har haft lite för mycket den sista tiden… 

Hur som helst så blev detta en vacker och personlig present. I några korta rader skulle jag formulera min tanke med trädet som de skulle plantera på nya tomten för att minnas sin bröllopsdag och låta kärleken växa och blomstra…

Det var bara ett problem. I bilen hem från den späckade och långa bröllopsfesten, när jag slumrar till lite bredvid lantlorden, slår det mig: BANG! Jag sätter mig käpprätt upp, precis som på film när huvudfiguren kommer på lösningen på det stora problemet. Det var bara att jag kom på problemet: Jag hade glömt att skriva i kortet! Hade inte skrivit något alls!!! Inga lyckönsningar och ingenting om äppelträdet. TOMT!

Grönt bröllopstips:

Ge bort ett äppelträd eller körsbärsträd. Kostar 269-299 kronor på Plantagen

Kommentera

