Early bird och ätliga solrosskott

 

Den här solros, som ska bli drygt 180 centimeter hög, sådde jag i onsdags.

Den här solros, som ska bli drygt 180 centimeter hög, sådde jag i onsdags.

Godmorgon sömntutor! Ja, jag menar Er. Inte blommorna… Här kommer bilder på solrosorna som jag har försått på kolonin, en röd variant som blir 180-200 meter hög. En lägre med lite blekare röd ton som blir buskigare och 60 centimeter hög. Det kommer bli fint mot en vit spaljé. Läste på den ena att både frön och tidiga solrosskott är ätliga – stekta i smör. Länken talar om hur nyttiga dessa ska vara. Måste testas – och då återkommer jag naturligtvis med betyg!

Dessa solrosor, om fröna gror, är bara 60 centimeter höga och kommer stå fint framför de andra röda.

Dessa solrosor, om fröna gror, är bara 60 centimeter höga och kommer stå fint framför de andra röda.

Jag är uppe med tuppen i dag som ni märker. I alla fall sjusovarnas tupp. Väldigt tidigt för mig. Gick som vanligt och lade mig alldeles försent för att gå upp och tvätta 07. Planerade för sådär fem timmar sömn men fick sådär tre och en halv innan jag vaknade av att det var för varmt och för ljust i sovrummet. Funderade på att gå upp men slumrade till. Jag är nämligen inte en av de där högpresterande själarna som varje natt kan sova fyra-fem timmar och sedan ha ett mycket längre dygn än alla andra och därför göra snabbare karriär och jonglera flera jobb samtidigt. Väldigt trött vid 07 – är det inte konstigt att klockan som ska väcka oss gör oss så sömnig?

Jag vet inte om ni noterade det ovan men jag skrev sol. Det är sol i dag igen. I dag har jag en hel del ärenden att göra men visst sjutton måste jag hinna och lapa lite i bikini på kolonin vid lunchtid. Snälla. Förutom tvätten som rullar på i stort sätt av sig själv så har jag i dag bokat en klipptid, måste köpa bröllopspresent och göra ett vackert kort.

Kommentera

