Pest med pesto av ogräs

Jaha då har man misslyckats i köket. Jag plockade hem lite skott av kirskål och nässla tidigare i dag. Köpte vitlök och pinjenötter i affären. Tänkte äntligen ta och testa den där idén jag hade om att göra pesto på kirskål och pesto på nässlor. Nu har jag gjort det. Ingen höjdare. Jag får testa mig fram men på en skala mellan 1 och 10 fick kirskålspeston 4 och nässelpeston 2.

Kirskålspesto 27 maj 2010. Betyg 4.

Kirskålspesto 27 maj 2010. Betyg 4.

 

Jag har två idéer om hur betyget ska bli bättre nästa gång – alla bra kockar provar sig fram till sina vinnande recept får man komma ihåg. Kirskålen behöver mer krydda, något pepprigt. Den var lite tam. Nässlorna ska jag inte förvälla nästa gång – i sista stund tänkte jag på kryp och gjorde det med dem men inte med kirskålen – och de blev blaskiga. Vattnet löste också ut pinjenötterna som gjorde blasket osmakligt vitt… 

Nässelpesto 27 maj 2010. Betyg 2.

Nässelpesto 27 maj 2010. Betyg 2.

 

Jag har slängt nässelpeston (synd att ha förstört de dyrbara pinjenötterna…) men sparar kirskålspeston i kylskåpet för att se vad andra tycker – och kolla om den håller sig några dagar i en liten burk.

Ni som flera gånger har googlat nässelpesto och kirskålspesto kan nu få er nyfikenhet stillad. Hade aldrig kunnat tänka mig att det var så många som funderade över denna udda anrättning… I dagsläget inget att sukta efter på tallriken. Håll er till basilika och beprövade recept på pesto. Återkommer senare i sommar med ett nytt test – och recept förstås ifall jag får fram en kanongo ogräspesto till slut.

2 responses to this post.

  1. Trist att det inte blev så gott, men kul att du försökte! Här finns ett recept på nässelpesto, jag har följt det någorlunda och blev nöjd med resultatet: http://bondjantan.blogspot.com/2010/05/p-e-s-t-o.html

    Svara

Kommentera

