Nu tar jag sista kakan… och tänker på mormor

 

Den sista dansen går på Fröjden. Här går sista kakan. Njutning.

Den sista dansen går på Fröjden. Här går sista kakan. Njutning.

 

När jag var i London köpte jag några alldeles underbara smörkakor som jag har njutit så här på kvällarna i min ensamhet. Clotted cream shortbread. De smakar ljuvligt – och får mig att tänka på min  mormor…

Nu tar jag sista kakan i asken. En väldigt fin ask för övrigt, cylinderformad med vackra skissade motiv av typiska Londonheter.

Nu tar jag sista biten. Dessa kakor påminner i mitt minne mycket om potatismjölskakorna som min mormor bakade till jul varje år. Min moster gör dem också ibland. Underbara vita rundlar med smör i. Inget ägg vilket gör dem svåra att baka. Min mamma bakar dem aldrig. I unga år hade hon en natt med dessa kakor och hundra tårar, som slutade med att hon lovade sig själv att aldrig försöka igen!

Nu har jag ätit sista smulan. Inget the. Bara kaka. Bara njutning.

Kommentera

