Inget regn i brudkronan…

 

Kolonistan och Lantlorden på bröllopsfest 22 maj 2010. Det var så vackert när solen spelade genom den tunna chifongklänningen... och skönt att känna svalkande vindar när solen hettade mot bara armar.

Två påfåglar i festskrud. Kolonistan och Lantlorden på bröllopsfest 22 maj 2010. Det var så vackert när solen spelade genom den tunna chifongklänningen... och skönt att känna svalkande vindar när solen hettade mot bara armar. I håret påfågelfjädrar och blått nagellack, som matchade klänningen.

 

Jag har varit på bröllop – igen. Love is da shit. Det har man ju förstått. Det här var andra bröllopet i år. Tredje bröllopet redan nästa helg. Det är dock få par förunnat att både kroka den stora kärleken under armen och gå vidare i det gemensamma livet – och ha en strålande sol skinande över kyrkbacken på den stora dagen. I lördags var solen underbart kärleksfull. 

Det sägs att regndroppar i brudkrona ger lycka. Det är bullshit och bara ett sätt att få bruden att sluta gråta så att inte mascaran förstör hennes fina bröllops-make up såsom regnet har spolierat kortegen i öppen vagn genom stan… Ett ganska fint försök att lugna en nervig brud alltså.

I det otroligt fina vädret hade jag gärna fläkt ut mig i bikini i trädgårdslandet eller testat skulderbladen mot den nydressade gräsmattan. Det fanns det dock inte tid till. Redan på fredagen for den lilla lila faran i oanad hög hastighet mot Halmstad. För att lugna mina nerver på lördag förmiddag (stressade efter en hård arbetsvecka alltså, inga bröllopsnerver…) tog jag en kort löprunda. Rakt ut i sommaren sprang jag till min förvåning! Jag vaknade upp och ute var det inte bara sol utan helt utslaget. Ängen var saftigt grön med långt gräs och beströdd med gula maskrosor. Det var en helt annan årstid där än här.

På Heagårds Skafferi, som är med i White guide, åt jag en himmelsk chokladdessert... Faksimil från restaurangens hemsida.

På Heagårds Skafferi, som är med i White guide, åt jag en himmelsk chokladdessert... Faksimil från restaurangens hemsida.

 

Bröllopsfesten hölls på vackra Heagårds Skafferi utanför Halmstad. En stenladugård som byggts om till restaurang och festlokal. Ligger väldigt fint utslängd i landskapet inbäddad i höga träd och buskar. Kullersten ute och valv inne. Jag har varit där på bröllopsmiddag tidigare. Restaurang var med i krogarnas White guide 2009 men verkar ha halkat ut i år. Maten var i alla fall jättegod (för att inte tala om de små knappriga och fluffiga snittarna med bubbel som steg mig åt huvudet före middagen…), men det var desserten som fick mig att stöna av vällust. Jag vill roffa åt mig Lantlordens också när jag såg att han var på benen och inte vaktade den lilla läckerheten! 

Förrätt

Löjromstoppad lax- och skaldjursbakelse med kräftflarn och krasse. Vin: Leth Duett Grüner Veltliner-Riesling

Huvudrätt

Hjort från Ulvered med säsongens primörer, svamp samt rödvin och hjortsky. Vin Robertson Shiraz

Efterrätt

Bakad choklad med rabarbersorbet serverat med jordgubbar och myntaflarn. Dessertvin: Nederburg Noble Late Harvest

Bara för att Kolonistan var på vift och njöt av det goda livet låg dock inte tanken på bloggen helt nere. Jag hittade ett par vackra föremål som inspirerar till att dela med sig av här:

Bröllopskrona. Dessa vackra rostiga marschallhållare (?) fanns på Heagård. Vill ha! Var kan jag hitta dem? Jag är visserligen plåtslagardotter men att få till några sådana här går nog ändå inte...

Bröllopskrona. Dessa vackra rostiga marschallhållare (?) fanns på Heagård. Vill ha! Var kan jag hitta dem? Jag är visserligen plåtslagardotter men att få till några sådana här går nog ändå inte...

 

Det har aldrig blivit tillfälle att göra ett. Kanske i år. Jag skulle vilja ha tre stycken i min höga plantering i kökslandet. Och ett stort vackert rabarberfat hemma. Det är nog ådrorna och bladets mjuka form i hård betong som gör dessa så vackra. Just det här stod utomhus på Heagård. Hade jag haft en ficka på klänningen...

Det har aldrig blivit tillfälle att göra ett. Kanske i år. Jag skulle vilja ha tre stycken i min höga plantering i kökslandet. Och ett stort vackert rabarberfat hemma. Det är nog ådrorna och bladets mjuka form i hård betong som gör dessa så vackra. Just det här stod utomhus på Heagård. Hade jag haft en ficka på klänningen...

 

 

Kommentera

