Två hundralappar blev en spaljé

Här är min nya spaljé. Start kl.13 med inköp, paus mellan 14-16, klart 19.30 18 maj 2010

Här är min nya spaljé. Start kl.13 med inköp, paus mellan 14-16, klart 19.30 18 maj 2010. Pris: 175 kronor.

Jag har funderat ett tag på hur jag ska få till ett bättre mikroklimat och skapa mer rumskänsla i min köksträdgård. Under mina lediga dagar har jag funderat fram och tillbaka på nya projekt. Då föddes tanken på en spaljé för att binda ihop de tre rektangulära kökslanden, det nya landet och stengångarna till en enhet. En portal har jag velat ha länge men en spaljé känns lite mer funktionell just för att få till en rumskänsla i det där hörnet.

I går kväll kikade jag i trädgårdsboken med inspiration till nya projekt på hur olika spaljér kan utformas. Jag hittade ingen ritning och jag hade egentligen inte en klar bild av formen när jag åkte till byggvaruhuset i dag. Diagonala eller sneda ribbor? Jag visste bara att jag ville ha traditionella tunna spaljéribbor och att den skulle vara minst två meter bred, alltså gå längs med större delen av det nya landet. Jag gick på känsla…

En anledning till att den blev som den blev var också att när jag väl hade köpt materialet på Coop ville jag inte åka tillbaka för att köpa mer. Jag ville bli klar i dag eftersom jag har en hel lång jobbvecka framför mig och på lördag som är min enda lediga dag ska jag bort på bröllop. It was now or never.

Det svåraste var att räkna ut hur långt det skulle vara mellan ribborna. Jag gjorde det med ögonmått istället. För att se lite hur man kan göra gick jag runt och kikade på några spaljéer som finns på koloniområdet.

Här är spaljén som sitter på växthuset.

Här är spaljén som sitter på växthuset.

Spaljé på min redskapsbod.

Spaljé på min redskapsbod.

Här en spaljé som en granne på kolonin har byggt. Beundrade den förra sommaren och kanske var det då tanken föddes...

Här en spaljé som en granne på kolonin har byggt. Beundrade den förra sommaren och kanske var det då tanken föddes...

Så här är spaljén ovan fäst i stolparna. Det är alltså också en ram gjord som senare är fäst med bläck i stolparna. Det gör nästan att spaljén ser ut att sväva fritt. Den sitter stadigt också.

Så här är spaljén ovan fäst i stolparna. Det är alltså en ram som sedan är fäst med bläck i stolparna. Det gör att spaljén nästan ser ut att sväva fritt. Den sitter stadigt fast också.

Här är en spaljé som sitter ut mot gatan på min egen lott. Eftersom detta för tillfället är skräphörna och kompost intill - på det som var tänkt som en uteplats - trivs sniglar som ni ser utmärkt. Här är spaljén gjord som en rektangulär ram som sedan är inpassad på en bredare träbåge.

Här är en spaljé som sitter ut mot gatan på min egen lott. Eftersom detta för tillfället är skräphörna och kompost intill - där det var tänkt att vara uteplats - trivs sniglar utmärkt i skrymslena. Den här spaljén är gjord som en rektangulär ram som sedan är inpassad på en bredare träbåge.

Här är Fru H:s dragspelsspaljé. En klassiker som jag tyckte blev för svår att få till. Jag gillar också mer raka linjer.

Här är Fru H:s dragspelsspaljé. En klassiker som jag tyckte blev för svår att få till. Jag gillar också mer raka linjer.

Jag kom fram till att de flesta har gjorts som ett sammanhängande nät, först ett nät och sedan ribbor i två motstående (rutat) lager fäst i den. Därpå fastsatt på sitt stöd. Att göra ribbor som sitter diagonalt i ett dragspelsmönster verkade bli för komplicerat. Jag använde mig av tre stolpar (4,5 centimeter x 4,5 centimeter) och där emellan tvärgående ribbor i tre nivåer. På dessa fäste jag sedan 12 ribbor. Tvärgående fäste jag sedan i stolparna fyra längre ribbor. Jag gjorde alltså inte ett separat ”nät” och hänge på. Här är bilder på byggprocessen:

Ett snabbt och impulsivt inköp resulterade i en hög med brädor som över jobbmöte och lunch fick vila i skydd av regnet inklämda i redskapsboden.

Ett snabbt och impulsivt inköp resulterade i en hög med brädor som över jobbmöte och lunch fick vila i skydd av regnet inklämda i redskapsboden tillsammans med alla nio kvarvarande krattor och massor av annat... Blir det någonsin så lite saker att det är lönt att göra boden mysig?

Här har jag börjat bygga ihop en ram av 4,5x4,5 cm stolpar. Där emellan följer tvärregler av restvirke. Här har jag bara hunnit sätta dit den övre och nedre. Det ska dit en i mitten också. Jag har lämnat 50 centimeter i botten av stolparna för att kunna köra ner den stadigt i jorden.

Här har jag börjat bygga ihop en ram av 4,5x4,5 cm stolpar. Där emellan följer tvärregler av restvirke. Här har jag bara hunnit sätta dit den övre och nedre. Det ska dit en i mitten också. Jag har lämnat 50 centimeter i botten av stolparna för att kunna köra ner den stadigt i jorden.

Här har jag fått dit den sista tvärgående ribban också. Håller upp den för att få en bild av hur den kommer att se ut höjdmässigt och vilken sida som är lämpligast att fästa de tunna ribborna på... Svårt att bestämma. Den som bygger ensam har dock ingen att rådfråga... Makten helt i mina händer alltså.

Här har jag fått dit den sista tvärgående ribban också. Håller upp den för att få en bild av hur den kommer att se ut höjdmässigt och vilken sida som är lämpligast att fästa de tunna ribborna på... Svårt att bestämma. Den som bygger ensam har dock ingen att rådfråga... Makten helt i mina händer alltså.

Här har jag fäst de flesta ribborna. Blev inte riktigt rätt avstånd. Tröttnade på att mäta och gick på ögonmått. Någon blev sned men eftersom det var småspik gick det lätt att knacka bort den ribban och fästa igen när spaljén var på plast och man såg lite bättre.

Här har jag fäst de flesta ribborna. Blev inte riktigt rätt avstånd. Tröttnade på att mäta och gick på ögonmått. Någon blev sned men eftersom det var småspik gick det lätt att knacka bort den ribban och fästa igen när spaljén var på plast och man såg lite bättre.

Återstår bara att måla den också. Vit röstar jag på - och det är jag som bestämmer om min spaljé.

Här är den klar. Den var inte så tung så jag kunde hyfsat enkelt lyfta den på plats. Det tyngsta var att med järnspett försöka få till stolphålen och att få dem lika djupa. När jag fått den på plats stadgade jag upp genom att packa jorden och kila dit träkilar. Nu tror jag att den står stadigt. Lite vatten och regn i lerdjupet som suger tag runt stolparna kommer att bli ännu bättre. Nu återstår bara att måla den. Vit röstar jag på - och det är jag som bestämmer om min spaljé.

Jag fick skarva eftersom jag inte hade köpt tillräckligt många ribbor. Om du ska göra en liknande spaljé snåla inte. Det är inte värt besväret att behöva passa in och är dessutom snyggare utan skarv. Det går också fortare när man slipper spika ihop extra. Ribborna kostar ju bara 7.90 kronor styck. Totalt kostnad för materialet var 175 kronor så det här är ingen dyr historia. Då fick jag i och för sig de tvärgående ribborna eftersom det var spillvirke och jag hade redan småspik och dyckert.

Den ska ju målas också. För någon hundralapp går det nog att få tag i färg. Jag har tänkt mig att måla den vit. Mr Promiseland protesterade. Den ska vara grön. Han har bra färg. Det kan jag dock säga att jag gör inte en spaljé själv och sedan låter någon annan bestämma färgen. Vit blir fint mot rosenbönans gröna bladverk och röda blommor.

Faksimil från Fröer.nu där Hammenhög säljer denna Runner bean som heter Prizewinner.

Faksimil från Fröer.nu där Hammenhög säljer denna Runner bean som heter Prizewinner.

Jag har tänkt mig följande scenario i det nya landet. Längst bak mot spaljén slingrar sig rosenbönan. Några höga solrosor står som pelare framför – fem stolta stjälkar eftersom ojämnt antal ser vackrast ut – och framför dem meterhöga busksolrosor. På sidorna har jag experimenterat med frösådd av blommor, det kommer säkert inte bli mycket av dem i år. På högra sidan står min nya fläderbuske, den har tagit sig fint. Längst fram i landet har jag grönsakerna, en rad med rödbetor och längst fram vid kanten mangold med vackert röda stjälkar.

Jag skulle kunna tänka mig en solros som heter Cherry Rose som har lite rosaröda blad och säljs via Weibulls. Den skulle stå sig fint mot rosenbönan och mangoldens röda stjälkar. Den kopplar också lite närmare till min cirkel med ringblommor i en rosabeige variant som har sått i kökslandet mellan de höga rabattblommorna och de låga kryddväxterna. Har upptäckt att det finns massor av solroser – får söka på nätet och beställa för snabbsådd när jag är ledig nästa vecka. Vill gärna hitta en buskig variant som inte är så krävande. Kanske kan det bli Sungold som dessutom är pollenlös! Är dock lite osäker på färgen, vill nog helst ha någon i röda toner…

Faksimil fröer.nu på Velvet Queen som blir 150 cm hög. Kanske lite högt för att stå framför både Rosenbönan och höga solrosor men vacker. Den här färgsättningen men lägre och buskig vore idealiskt. Finns det?

Faksimil fröer.nu på Velvet Queen som blir 150 cm hög. Kanske lite högt för att stå framför både Rosenbönan och höga solrosor men vacker. Den här färgsättningen men lägre och buskig vore idealiskt. Finns det?

Velvet Queen är fin men blommar väl sent – oktober är ju inte direkt en kollomånad här i Småland.

Kanske har någon som läser denna blogg tips på några härliga låga solrosor i röda toner. Eller för den delen någon osedvanligt söt och buskig gul variant som skulle sprida glädje framför spaljén och göra detta trädgårdsrum lite mer ombonat. Kom som sagt gärna med tips!

Ha det bra så länge! Nu ska Kolonistan sova – säkerligen gott för även om det inte var svårt att få till en hyfsad spaljé var det en del arbete. Det blev snickeri och sågning för hela slanten istället för träning… Hoppas jag kommer i den där festblåsan ändå…

6 responses to this post.

  1. Vilken fin spaljé du har gjort! Jag ska också försöka få till något spaljéaktigt på min lott lite längre fram, så tack för tipsen! =)
    /Marie

    Svara

  2. Vad kul att du fick lite inspiration. Det är precis vad jag vill ge i min blogg. Det är inte svårt och blir ju faktiskt ganska bra. Och ännu bättre när den grönskar. Lycka till!

    /Kolonistan

    Svara

  3. Hej! Klockrent jobbat med spaljén, bra bilder och bara 200 kr!

    Försökte få tag på kontaktuppgifter till dig så jag kunde tipsa ordentligt, men jag tycker verkligen att du ska lägga upp din spaljé som ett bidrag i den här spaljétävlingen:

    http://www.byggla.se/Diskussion/Bygg-en-spalje-och-vinn-2000kr/

    /Joel

    Svara

    • Hej!
      Tack för tipset. Får försöka göra det. Kul att du hittade hit, bygga en spaljé är ett av de mest lästa inläggen på min blogg. Tyvärr har det inte blivit några byggprojekt i år eftersom jag bor tillfälligt på annan ort. Det är annars kul att bygga så det är roligt med all form av inspiration och uppmuntran.

      /Kolonistan

      Svara

  4. […] man få inspiration från andra om byggprojekt. Jag har tävlat. Har du? Tävlar med mitt projekt: Två hundralappar blev en spaljé. Så här ser min spaljé ut i år:  Min spaljé år två. Nu har spaljén som jag byggde förra […]

    Svara

Kommentera

