Vårda hjärtats fröjd

 

Det är definitivt vallmo överallt. Kolonin 17 maj 2010.

Det är definitivt vallmo överallt. Kolonin 17 maj 2010.

Kärleken kommer och kärleken går. Ingen kan styra dess lagar… Mitt i bröllopsyrans tid har jag fått sorgliga besked. För att betvinga alla dessa split ups tänker jag vårda hjärtans fröjd extra i år och föröka varje vildsått frö jag hittar till en ny doftande planta. Tillbaka i verkligheten alltså efter en (nästan helt) nedkopplad och (totalt) avkopplande weekend i Italien… 

Något som också förökar sig lätt är tydligen vallmo. Det jag trodde var vallmoplantor tidigt i våras är definitivt vallmoplantor kan jag säga nu – och de är överallt. I dag ägnade jag en timme ungefär till att flytta på vilsekomna förmågor. Kanske överlever de inte flytten men då får det vara så för precis över allt i landet kan de faktiskt inte få växa. Undrar om det är den underbara rosa eller de traditionella röda. Eller sådde jag en vit i höstas?

Våren är verkligen sen i år. I Tantolunden blommar och frodas det för fullt. Hos min kära mor lyser flamentanzrosen röd enligt födelsedagsmms:et. På min kolonin har det bara så sakta kommit igång. Påskliljorna vajar fortfarande i vinden, bara scillan har precis blivit till frö. Och först nu har alla frön kommit i jorden.

I dag tog jag bort plasten över det nya landet och blandade i mullrik planteringsjord. Därefter sådde jag ett några rader grönsaker: närmast trädgårdsgången mangold med vacker röd stjälk och innanför den rödbeta. Hoppas de kan samexistera bra. På kortsidorna i landet sådde jag sedan sparade blomsterfrön från andra koloniträdgårdar. Får se om dessa utvecklar sig. Minns jag inte fel var det ena en iris och det andra akleja. Längst bak satte jag blomsterböna som jag ska låta klättra på en spaljé ut mot den allmänna gången. Där emellan tänker jag plantera ut mina försådda jättesolrosor och kanske så en rad med lägre buskiga solrosor också. Det kommer att bli tätt och fint om jag får det att växa som bilden spelas upp i mitt huvud.

Här sår jag mangold med röd stjälk och rödbeta i nya landet, 17 maj 2010.

Här sår jag mangold med röd stjälk och rödbeta i nya landet, 17 maj 2010.

Orden som ekar i mitt huvud är kogödsel. Det är kogödsel som är den magiska formeln för att få en prunknande köksträdgård. Det har jag minsann sett på den italienska landsbygden. Var får jag tag i kogödsel?

Kommentera

