Rosornas krig – mer död än levande

 

Vad tror ni? Är denna ros död eller levande?

Vad tror ni? Är denna ros död eller levande?

Den här rosen planterade jag förra året. Gav den massor av ömhet och värme och fin rosjord. Nu ser den ut att ha strukit med denna vargarvinter. Stammen sitter lite löst. Grenarna ser misstänkt bruna och torra ut. Dock längst in till stammen har grenarna fortfarande en grön färg som ni ser. I går tyckte jag dessutom att jag kunde ana en liten liten röd knopp på stammen. Jag tror inte att jag inbillat mig. Vågar inte rycka upp den ännu. Vad tror ni jag ska göra?

Rosor är underbara men svåra. Förra året fick min flamentanz inga blommor – första året – men däremot löss. Den överlevde. I vinter fick den bett av en hungrig hare, men överlevde. Den här lilla rosa buskrosen, som om jag inte minns fel heter The Fairy, har fått allt – men överlever den…? Här får du lite tips på vad rosor kräver. Den ska var härdig till zon 4-5. Den här vintern var det säkert zon 20 vissa dagarna där jag bor. Det kändes så i alla fall om man var en kolonista på väg till jobbet i högklackat trots att det var glashalt…

Kommentera

