Hur gör djur – egentligen?

 

Råttan 8 maj 2010. Hittad i marken - hur kom den dit? Vet du något hör av dig!

Råttan 8 maj 2010. Hittad i marken - hur kom den dit? Vet du något hör av dig!

 

Min lilla råttan i jorden-historia har väckt lite funderingar. Hur gör djur – egentligen? Kan det vara något annat djur som har burit den dit, undrar Timjan och Akleja. Kanske. Men burit dit genom en gång i sådana fall för marken var ju obruten, gräsbevuxen sedan flera år. Jag vet inte. Den här makabra historien om en musfamilj fick jag från signaturen ”Cybermamma”:

”Råttor finns det överallt. När jag skulle starta gräsklipparen var det tre möss där. En musmamma och två bebisar, det blev mos av dem.”

Hade ett samtal med Cybermamma i dag. Påpekade det makabra i historien och fick en ny variant med extra allt:

”Jag kunde ju inte veta att de var där så jag lyfte inte på gräsklipparen. Jag bara hällde i bensin och körde i gång. Musfamiljen klipptes i flera delar. Det bara skvätte blod. När jag vände på gräsmaskinen trillade de små musbarnen ut i tre delar. Jag fick sätta på mig handskar och bära ut resterna i skogen…

Någon lösning på mysteriet kring min råtthistoria kunde hon däremot inte ge. Den stackars råtten och de små mössen må vila i frid nu.

Kommentera

