Lögn, förbannad lögn – och bloggstatistik

 

Vår allmänna stuga. Häromdagen fanns ingenting. I går en bottenplatta av betong och trä. Fram till klockan tre i dag fortfarande bara en bottenplatta, men så plötsligt när jag vände ryggen till stod huset där. Genom ett trollslag. Vår odlarförenings gemensamma stuga.

Vår allmänna stuga. Häromdagen fanns ingenting. I går en bottenplatta av betong och trä. Fram till klockan tre i dag fortfarande bara en bottenplatta, men så plötsligt när jag vände ryggen till stod huset där. Genom ett trollslag. Vår odlarförenings gemensamma stuga.

 

Nu tänker jag navelskåda. En rolig bloggtjänst via wordpress (säkert andra program också) är statistik. Du har säkert hört uttrycket ”lögn, förbannad lögn och statistik”.  Statistik kan nämligen berätta allt – och inget. Det kan vara urtråkigt och väldigt roande. Just nu är det väldigt roande tycker jag. Varje dag roar jag mig med att studera listan över vad folk har läst och hur de har hamnat på min blogg. Genom någon slags autodirigering har läsare blivit hänvisade från till exempel Sofi Fahrmans Snapshots och Zytomierskas bitchblogg på finest.se till min lilla trädgårdshörna. Kanske har ni svaret på hur detta har gått till för jag själv har ingen aning…

En annan rolig lista handlar om ord som har skrivits in i en sökmotor och som sedan har guidat läsare till Kolonistan. En nätsurfare sökte på kirskål och pesto och fann mitt löfte om att jag skulle testa pesto på nässla också och återkomma. Någon sökte på gummistövlar och hamnade på mitt inlägg om Wellington, som sannolikt genom blodbad gav namn till engelsmännens ”wellies”. Populäraste sökordet har hittills varit Tanto Norra – hoppas att de besökarna njöt av bilderna från detta fina koloniområdet och numera är på god väg att utöka skaran av kolonister. Tanto Norra är en av de få länkar som någon har klickat på.

Roligaste ordet på populärlistan är äppelhäck, det har varit återkommande på listan. I går sökte tre på detta ord. Jag har själv ingen äppelhäck, varken på kolonin eller där bak, däremot en päronformad som ständigt följer mig hack i häl…

Jag har ingen som helst aning om vad som hände när jag plötsligt en dag hade 85 besökare. Det är mitt rekord. Det var upp i 50 utan någon som helst promotion från min sida, bara en dag när jag skrev många inlägg. Många inlägg genererar många besökare har jag förstått. Jag har ingen aning om vilka dessa 85 besökare var för varken Yammy Mammy eller Min Bästa Vän var inne den dagen… Det är svindlande. För en sekund lockades jag av att skriva någon riktigt skandalöst som skulle få servrarna att bågna när alla ville läsa Kolonistan… Att skriva om morotsex låter dock inte särskilt upphetsande varken för mig eller läsarna… 

Hittills i dag har jag gjort tre inlägg och haft 38 besökare. Lantlorden är prenumerant, min enda. Jag önskar att fler besökare ville lämna kommentarer och gärna komma med tips både om odling och vad jag ska skriva mer om.

Vad tycker ni där ute i cyberrymden egentligen om min koloniblogg?

2 responses to this post.

  1. Hej!

    Hittade din blogg via ”taggsurfning”, en för mig ny funktion på wordpress… Verkar vara en trevlig och välskriven blogg så jag återkommer säkert! 🙂

    Det är kul det där med statistik, jag har också sett att folk har sökt på lite otippade saker och hittat till mig… Det roligaste var nog ”gravid+timjan”, jag hade bara nämnt i ett inlägg att en vän är gravid och så heter ju bloggen Timjan & Akleja… Ett ”trick” för att få många besökare är att bli omnämnd på tradgardsbloggar.nu, det har jag haft lyckan att bli några gånger och det ökar alltid besöksantalet.

    Ha det bra o välkommen att kika in till mig!

    Svara

    • Hej och tack för tipset. Jag hoppas verkligen att du kommer tillbaka för jag försöker blogga om sådant som inspirerar mig själv och sådan som kan inspirera andra. Ett skönare och grönare liv helt enkelt. För mig är det viktigt att blogga är personlig men helst inte privat.
      Jag har också upptäckt taggsurfning och det är verkligen kul att kika in hos andra trädgårdsentusiaster för att få tips. Jag är inget stort fan av rena trädgårdstidningar, för hardcore för mig, men läser gärna andras trädgårdsbloggar.
      /Kolonistan

      Svara

Kommentera

