Här gräver jag ner mig i Londonfynden

 

Här är mina Londonfynd. Stockrosorna ska ner i denna rabatt där det är lätt att binda upp dem..

Här är mina Londonfynd. Stockrosorna ska ner i denna rabatt där det är lätt att binda upp dem..

 

Mitt nya hak heter Poundland. Ett ordinärt Bubbeltian-ställe på Portobello Road. En stooor Toblerone för ett pund. Det är bra. En hel vägg med trädgårdsgrejer som bara kostar ett pund styck är fantastiskt. Jag fick nästan hjärtslag (och definitivt ha-begär) när jag upptäckte det. 

Eftersom jag åkte med Ryanair kunde jag inte köpa på mig allt jag såg. Jag hade velat köpa det här för sammanlagt xx antal pund: 

  • Fiberduk
  • Små lampor som drivs med solenergi
  • Fler perenna lökväxter
  • Värmesäck för växter
  • Nya planteringsspadar
  • Fler blommiga handskar
  • Fler fröer
  • Näringskapslar
  • fuktkristaller
  • buskrosor
  • klätterrosor
  • osv…

Det jag kunde köpa utan att få övervikt var väldigt lite. Jag köpte en ask med fröer som räcker till att täcka en yta av 15 kvadratmeter av olika blå blommor. Har sått lite av detta i dag på en 1 kvadratmeter stor yta i landet. Jag köpte stockrosor i påse och en perenn lökväxt som hette något med Hotspot och hade vackra gulröda ax av blommor. Jag slog också till på ett par grovarbetarhandskar med rosor på – och det skulle jag ju kunnat köpt fler.

Planterar Londonfyndet mellan irisen och solhattarna.

Planterar Londonfyndet mellan irisen och solhattarna.

 

I dag har jag planterat stockrosen i lillalandet vid bodväggen. Det skulle vara tre i påsen men jag upptäckte bara en stackars rot. Det kan ha varit ett måndagsexemplar. Jag satte ner tre av perennen i mitt största land bredvid den blå irisen och solhattarna. En rotklump, som såg ut som en bläckfisk med många armar, hade redan fått stora gröna blad. Då lever den i alla fall. En fjärde rot åkte ner i norrlandet vid växthuset.

PS: Har du vägarna förbi Portobello Road missa inte Poundland även om du naturligtvis måste gå till de mycket mysigare små butikerna också. Köp massor av blommiga handskar att ge bort i gå bort-present i vår.

Roten av mitt Londonfynd där nere i gropen. Den ser ut som en bläckfisk med många armar. På förpackningen ser ni hur blomaxen kommer att se ut. Ni ser också rabattsargen som jag slog ihop för ett par veckor sedan.

Roten av mitt Londonfynd där nere i gropen. Den ser ut som en bläckfisk med många armar. På förpackningen ser ni hur blomaxen kommer att se ut. Ni ser också rabattsargen som jag slog ihop för ett par veckor sedan.

2 responses to this post.

  1. Oooh det låter väldigt trevligt! Min syster bor i London, kanske kan be henne köpa nåt åt mig… Har de en hemsida? Eller så åker jag dit och hälsar på henne och tar med en tom väska på ditvägen… 😉

    Svara

    • Visst är det fantastiskt att kunna köpa dyra trädgårdssaker för inga pengar alls. Det såg också ut att vara hyfsat bra grejer det mesta. Här är hemsideadressen till Poundland: http://www.poundland.co.uk/
      Butiken som jag var i – borde finnas flera – låg alltså på Portobello Road… Jag kan inte garantera att de har kvar alla trädgårdsgrejer, kan ju vara en säsongsgrej och säkert varierar utbudet. När jag var där fanns det i alla fall metervis från golv till tak. Plus rosbuskar och klängerosor som var gröna skott på så de levde åtminstone. Lycka till!

      Svara

Kommentera

