London t/r med inspiration i bagaget

 

Före: 19 april 2010 stod påskliljorna i knopp bara.

Före: 19 april 2010 stod påskliljorna i knopp.

Efter: Påskliljor utslagna 1 maj 2010.

Efter: Påskliljor utslagna 1 maj 2010.

 

Då är jag hemma igen från London. I died and went to heaven, now I`m back. Eller, egentligen har jag varit hemma i en halv dag, men det är först nu som det börjar ordna upp sig. En rolig fest som varade i tre dagar och sådana brukar ju följas av baksmälla, eller? Här i form av att sömnbristen gjort sig påmind. Har varit allmänt seg och nära att falla ner sovande hela dagen. Blir en kort kväll trots att det är klackarna i taket-lördag.

När jag ändå passerade kolonin svängde jag in och uppdaterade mig på det gröna läget. Det ser fint ut. Jag har inte missat våren – som jag befarade eftersom jag trodde att det kanske hade varit värmebölja hemma – men mycket har skjutit fart. Påskliljorna som var knopp när jag åkte har nu slagit ut. De lyser som gula facklor mot stugknuten som ni ser ovan. Doftar ljuvligt.

Några blad som jag tidigare inte visste riktigt vad det var har nu gett mig fler ledtrådar. Jag anade att det kunde vara vallmo som jag sådde i höstas. Nu är jag nästan säker. Vad tror ni? De ser ut så här:

Frösådd valmo? Det är i alla fall vad jag tror. Det kan vara den röda - eller den underbara skira babyrosa...

Frösådd valmo? Det är i alla fall vad jag tror. Det kan vara den röda - eller den underbara skira babyrosa...

 

Under min fiberduk frodas kungsljusen. Jag planterade om dem, har flyttat runt dem en hel del, men nu har de rotat sig och börjat friskna till. Mejram som var grön redan när snön kröp tillbaka ser också frisk ut och har växt. Liksom mormorsblommorna som jag flyttade från den herrelösa lotten i höstas (längst fram i bilden). Under duken har det också börjat gro. Jag sådde en rad – persilja? – i höstas (skulle vara så) och där har det nu börjat titta upp en rad med små små gröna propellrar. Jag minns inte vad jag sådde riktigt – men jag har markerat raden med en horisontell pinne.

Mr Promiseland har dessutom varit framme och grejat och det gör mig glad. Jag försöker hålla mina förväntningar till ett minimum för annars är det lätt att bli kolosalt besviken och jag har svårt att hantera även små besvikelser. Han har inte som han lovade tagit bort allt skräp (bu!), han skulle låna en kärra och köra bort för flera dagar sedan, men sopberget har i alla fall blivit mindre. Jippi! Före och efterbilder kommer i morgon.

Jag är förresten glad att inte alla gamla plankor är borta för jag har fått jättebra idéer på vad jag kan göra med dem…

I morgon återkommer jag också med restips och gröna tips från Swinging London. Jag har bland annat gått på guidad visning genom parker och förbi palats med en grön irländare vid namn Patrick (vad annars…!) som berättade om General Wellington som har fått ge sitt namn till britternas gummistövlar, i vardagligt tal kallade ”wellies” som ni som följt mig vet. Ingen vet varför han blev far till gummistövlarna. Jag funderade på om det var för att han var hobbyträdgårdsmästare och skötte lervällingen bakom sitt mansion… men det var väl snarare för att han av funktionella skäl hade dessa gummiboots när slagfältet var ett blodbad!

Jag har också fått höra en osannolik historia om varför Green Park heter just Green Park… Och trädgårdsfyndat på Portobello Road.

Grönt tips: Markera alltid var du sår. Det är lätt att glömma. Jag brukar lägga pinnar eller dylikt, du kan också spänna band, där jag har sått. Inte precis på såraden men en centimeter ifrån så att jag ser var den är. Har jag en tom fröpåse fäster jag den i en pinne och sticker ner i ena änden av raden.

Kommentera

