Kolonistan har hittat hem

Förra veckan var det vandring i bild genom Tanto Norras koloniområde i Stockholm. Nu har Kolonistan hittat hem. Då är det inte mer än rätt att jag tar med er på en tur genom mitt eget koloniområde, Rosenlunds odlarförenings grönskande kulle. Mitt i stan med utsikt över Vättern ligger denna upphöjda fristad. Kommunen utesluter varken höjt arvode eller framtida byggplaner här vad jag förstår, men just nu är det vårt sommarparadis…  

Mina nya grannar har slitit hårt för att rensa lotten som växte igen förra sommaren.

Mina nya grannar har slitit hårt för att rensa lotten som växte igen förra sommaren.

Ett av de nya husen på kolonin. En vacker dörr också.

Ett av de nya husen på kolonin. En vacker dörr också.

 

Blått hus. Det här huset byggdes upp i rask takt förra året. Återanvändning på hög nivå. En annorlunda altankonstruktion, och stengången upp mot huset ser ut att vara gjord av ett sönderslaget marmorbord!

Blått hus. Det här huset byggdes upp i rask takt förra året. Återanvändning på hög nivå. En annorlunda altankonstruktion, och stengången upp mot huset ser ut att vara gjord av ett sönderslaget marmorbord!

                             

Heleborus. En av mina grannar på kolonin har dessa vackra julrosor... Blommar i april.

Helleborus. En av mina grannar på kolonin har dessa vackra julrosor... Blommar i april.

 

Jag har fått för mig att denna lurviga blomma heter mosippa. Rätt? Växer i ett naket land hos min närmaste granne. Hårigheten gör den nästan lite läskig.

Jag har fått för mig att denna lurviga blomma heter mosippa. Rätt? Växer i ett naket land hos min närmaste granne. Hårigheten gör den nästan lite läskig.

 

Plastväxthus. Kolonister är ganska finurliga. Det här växthuset fyller sin funktion. I bakgrunden mitt växthus och gröna bod.

Plastväxthus. Kolonister är ganska finurliga. Det här växthuset fyller sin funktion. I bakgrunden mitt växthus och gröna bod.

 

Det här fina huset byggdes förra året. Här firade Fru H och vänner nyår med marschaller och mys

Det här fina huset byggdes förra året. Här firade Fru H och vänner nyår med marschaller och mys

Kommentera

