En drivbänk är klar!

Här är bilder på mitt senaste projekt: Drivbänken. Förut var det ett stort hål där. Kommer ni ihåg? Jag drog och slet och kved och slet lite till för att få upp det stora slaktkaret som tidigare hade agerat minijordkällare men på senare år var mörkt fuktigt och lyckligt hem åt tusen gråsuggor och långa tusenfotingar. Nu ska här odlas. Den sista detaljen – locket – gjorde jag i lördags (24 april 2010).

Min nya odlingslåda. Här är min nya drivbänk. Förut ett stort hål med äckligt innehåll. Nu en källa till framgång?!

Min nya odlingslåda. Här är min nya drivbänk. Förut ett stort hål med äckligt innehåll. Nu en källa till framgång?!

 

Först fyllde jag hålet med gamla grenar från komposthögen, massor av gamla grenar. Därpå fyllde jag på med jord från komposten och från landet. En och en halv meter jord ungefär. De sista lagret jord från landet blandade jag med hönsgödsel. Översta lagret, 20 centimeter består av helt ny planteringsjord.

Jag hoppas att detta ska bli en tummelplats för villiga frön… Hade lite frön över som jag villig myllade ner, plocksallad och squash. 

Första veckan hade jag bara grön plast att lägga över. Inbillar mig att det är därför som salladen inte har grott ännu. Det kan också vara för att det är gamla frön, eller för att det är för kallt…

Jag ska försöka ha tålamod. Nu har jag köpt ny klarplast att lägga över. Perfekt. En drivbänk som jag alltid har velat ha! Kommer ni ihåg när jag stod där som en storviltsjägare med foten triumferande på sitt byte…? När jag hade fått upp karet ur jordens innandöme. Här är samma bild igen:

14 april 2010 projekt avklarat. Här ska planteras.

14 april 2010 projekt avklarat. Här ska planteras.

 

Här är det sått. Prövar mig fram. Blev ivrig att så och tog förra årets överblivna frön av squash och sallad. Blir det något?

Här är det sått. Prövar mig fram. Blev ivrig att så och tog förra årets överblivna frön av squash och sallad. Blir det något?

Kommentera

