Röjde loss bland ”vinet”

 

Har röjt bland vinbärsbuskarna. Egentligen ska det göras på hösten...

Har röjt bland vinbärsbuskarna. Egentligen ska det göras på hösten...

 

Nu var det tyvärr inte så att jag gick ner i min vinkällare så där på blanka tisdagseftermiddagen. Jag tog fram stora sekatören och gick loss på vinbärsbuskarna. Det kändes konstruktivt. Fick ur mig lite negativ energi efter att ha suttit i ett testosteronstinnt möte… Nu finns det ljus och rymd och plats för att restaurera gången bakom buskarna så att man faktiskt kan komma förbi.

Jag har egentligen igen aning om hur man beskär och föryngrar vinbärsbuskar. De senaste åren har jag enbart skurit bort blad och kvistar som angripits av löss. Nu var det dags att tukta lite. Läste dock först när jag kom hem att det är på hösten som vinbär ska beskäras, svarta hårdare än vita och röda. Du som vill veta mer om vinbär i allmänhet och lite om beskärning läser här och här. Nu vet jag att röda och vita vinbär bär frukt på fjolårsskott. Svarta på nya skott.

Den stackars lilla busken med svarta vinbär som trängs mitt mellan de andra – går att känna igen på att knopparna är annorlunda och tar du i en gren luktar den karaktäristiskt – får nu lite mer chans att överleva. Kanske ger den också mer bär i år än en handfull?

Jag är lite sugen på att köpa nya vinbärsbuskar, en vit (magiska) och en svart. Jag älskar doften av svarta vinbär! Här kan du läsa mer om denna användbara bärbuske. Eller gå till den virtuella floran här. Brittiska odlar försöker marknadsföra svarta vinbär som ett superbär i klass med goji, havtorn och blåbär, som sägs rädda oss från fria radikaler. På deras sida hemsida finns mer att läsa och flera recept. Rent allmänt verkar skönhets- och hälsobranschen hittat evig ungdom bland bären. 

Svarta vinbär går att använda till aromatisk sylt (gott i fil), gelé (klassiskt till viltkött), saft (gillar jag!) och smaksätta vodka med. Bladen går att brygga the på.

Röda vinbär, som jag tycker ofta ger mer skörd, älskar jag för den vackra färgen och generositeten. Den sura smaken gör dock att de känns mindre användbara. Saft är ju en självklarhet. Blanda gärna med rabarber – blir finare färg på rabarbersaften då. Det går att lägga några i sockerkakan – syrligt god och lite kletig.

Vad mer kan jag göra med mina vinbär? Det får bli min mission att ta reda på det i sommar: Efterlyses vinbärsrecept!

PS: Lyxade till det för de sista slantarna och köpte årets första ljuva röda jordgubbar… Lukten är ljuvlig. Kommer ge mig drömmar om mina egna solmogna små gubbar som dyker upp om bara ett par månader. Mmm

Kommentera

