Hämtade rymlingar i buskarna


 

Vårlök är en härlig liten glädjespridare. Den växer i gula mattor utanför koloniområdet.

Vårlök är en härlig liten glädjespridare. Den växer i gula mattor utanför koloniområdet.

Jag har sett dem där förut.

Tulpanbladen. Minns att det blommade en ensam gul tulpan förra året. En röd året innan. I år blommade inte tulpanlökarna som låg ytligt i jorden. Några skrämda blåstjärnor hade också hittat en tillflykt under vinbärsbuskarna… De sprider sig ju lätt… Under tujans tunga grenar, trängd mellan blå tistel och stickande krusbär, spretade påskliljeblad. Alldeles för skuggigt, tänkte jag.

När jag ändå höll på att röja för mer luft och ljus passade jag på att flytta dessa vårlökar till lämpligare plats. Jag hoppas att de överlever. De fick med sig lite av sin gamla jord för att fortfarande känna sig hemma – och jag lade i en skopa kogödsel i den nya gropen för att få dem att känna sig välkomna.

På lördag ska jag nog hämta några rymlingar från slänten utanför stängslet. Jag såg både blå scilla där och vårlök. Där är annars mest ris, mossa, nässlor och kirskål, så det kan väl betraktas som en räddningsaktion att flytta dem till min täppa…?

Kommentera

