Då var den klar – trädgårdsgången

Hade bara tänkt att hämta jord och sätta ner sommarlökar. Det blev större projekt än så. Jag gick på känsla. Känslan sa: Köp marksten. Jag hade bara ett hum om hur många jag behövde. Gick på känsla igen. Det blev några få över – och en helt färdig trädgårdsgång. Hann ju bara halvvägs i höstas, bar stenar i regn och rusk och grävde i väta. Nu var det bättre förutsättningar, värmande sol och trevligt sällskap. Yammy Mamy kom dit med fika och trots förmaningar bar hon en och annan sten i sitt höggravida tillstånd. Här är dagens stora projekt från sten till gång:

 

Svängde förbi Coops byggavdelning och köpte marksten. 5 kronor och 50 öre styck.

Svängde förbi Coops byggavdelning och köpte marksten. 5 kronor och 50 öre styck.

 

Här på toppen av kullen ligger min kolonilott. Upp för slänten bar jag sten och kastade över staketet. Kortaste vägen.

Här på toppen av kullen ligger min kolonilott. Upp för slänten bar jag sten och kastade över staketet. Kortaste vägen.

 

Det var tungt, men gick snabbt att bära två och två upp för backen och sedan slänga in över stängslet. Tyngst var 50-litersäckarna med kogödsel att få över...

Det var tungt, men gick snabbt att bära två och två upp för backen och sedan slänga in över stängslet. Tyngst var 50-litersäckarna med kogödsel att få över...

 

Den första delen av gången lade jag i höstas. Nu var det dags att ta tag i resten. När väl stenarna var där gick det snabbt att lägga ut.

Den första delen av gången lade jag i höstas. Nu var det dags att ta tag i resten. När väl stenarna var där gick det snabbt att lägga ut.

 

Nu är gången klar. Jag tycker en del av charmen är att den inte är helt plan. Bakom trädet ser ni Vättern -  sjöutsikt alltså.

Nu är gången klar. Jag tycker en del av charmen är att den inte är helt plan. Bakom trädet ser ni Vättern - sjöutsikt alltså.

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

Bänken står strategiskt. Här kan jag sitta och titta på Vättern – ser ni den mellan buskarna – på våren. När sommaren kommer njuter jag av rudbeckia, iris och flera andra lilablå blomster i landet istället.  

Förhoppningsvis kommer det i sommar också upp ett staket längs denna sida av odlingslotten. Det ska bli falurött.

Jag är väldigt nöjd med dagsverket. Från inköp till färdig stengång på ett par timmar. Nu har jag början till min engelska trädgård, där varje stenplatta ska nötas och få patina…

I landet längst fram har jag satt lökarna av gladiolus och anemon. De kommer stå sig fint mot de andra växterna. 

Trådbacken i landet är för att skydda min sådd och mina självsådda citronmelissplantor från djur och klåfingriga människor. Det risiga längst fram ska klippas ner imorgon. Kan du gissa vad det är?


   

    

Kommentera

