Våren har tagit en paus…

… eller så strålar vårsolen bakom ett askmoln. Det ser lite grått och glåmigt ut men är i alla fall 10 grader plus. På programmet i dag står marknadsbesök. Budskapet har trummats ut: En Portobello Road-lik marknad startar i Stockholm i dag. Får se vad det kan bli av den satsningen, ska i alla fall vara 50-70 marknadsbodar borta på Gärdet mellan 10 och 17. Kul med nya initiativ. Kanske säljer någon fröer eller plantor…

Grönt tips:

Häromdagen när jag sådde på kolonin och stack ner pinnar med spetsade fröpåsar på, för att om några veckor komma ihåg vad jag har sått, suktade jag efter bättre såpinnar. Jag vill ha en pinne med en liten plastficka i topp där jag kunde sätta fast min fröpåse i skydd mot väder och vind. Det finns på Rosendals visade det sig:

Fröpåsehållaren Koll, 49 kronor, Plantboden, Rosendals trädgård.

Fröpåsehållaren Koll, 49 kronor, Plantboden, Rosendals trädgård.

Just den här varianten var tillverkad i väder- och UV-beständig plast. En väldigt bra idé, men i mina ögon är 49 kronor för en såpinne dyrt. Det lär ju krävas fler än en. Jag köpte ingen utan satsar heller mina slantar på nya udda fröer. Kanske kommer Ikea med något liknande snart för mig som inte bara är kolonista utan bargainista också… Tills vidare fortsätter jag med vanliga träpinnar – och märkpenna. På Rosendals plantbod finns också färdiga träpinnar i tre längder, 3 kronor för en 15 centimeter lång – då får du skriva örtens namn själv och köpa penna.

 

Kommentera

