Flädersaft… eller sorbet. Mmmm

 

Faksimil från Vi i villas sida om växter med häxkraft.

Faksimil från Vi i villas sida om växter med häxkraft.

 

Jag har inte ens planterat min fläder och jag drömmer redan om fröjderna. Men jag har ju väntat länge på att den andra plantan skulle bära frukt. Inte. Den bara står där. Spretar med sina kala pinnar. 

Nope. Nu har jag bestämt mig tänkte jag. Det står att fläder är snabbväxande. Jag har ett måndagsexemplar. Har tidigare haft flera teorier: Uppäten av möss eller sorkar. Dött av svamp. Frusit ihjäl. Nu tycks jag dock ha spårat felet.

En gullig tjej i handelsträdgården föreslog att jag skulle gödsla den. Och ja, det gick bra att gräva upp och flytta på den, sa hon. Det har man ju hört att vissa växter får liv när de byter plats. Lite trevande undrade jag om det faktiskt kunde vara så att gräset runt om kunde kväva den.

– Det måste stå i öppen jord till den är så här stor, sa hon genast och visade en stam med händer som mätte 5-10 centimeter i omkrets.

Det gör den inte pep jag skamset.

– Då har gräset definitivt kvävt den!

Jag har försökt att hålla rent, ska jag säga. Den planterades i kanten av lotten. I en djup och bred grop. Jag har rensat runt om men den första sommaren hann gräset växa tätt när jag var borta två veckor på road trip i USA. Gräset där är ju så tätt och högt att inte ens myntorna, som annars sprids som ogräs, kan breda ut sig…

Jag återkommer alltså till faktum: Jag måste skala av grässvålen. Gräva ur. Räta upp kanten ut mot gången. Sannolikt använda kompostjorden till att göra nya kantland (inte helt ren från rötter men bättre och billigare än att köpa matjord) innan staket kommer upp.

Flädersaft (går att göra på både blommor och bär)

  • 40 blomklasar
  • 4 citroner
  • 2 l vatten
  • 2 kg socker
  • 1 msk citronsyra
  1. Lägg de nyplockade blommorna i en burk som är stor nog att rymma mer än sju liter vatten.
  2. Borsta citronerna noga under varmvatten och skiva dem tunnt. Blanda med blommorna i bunken.
  3. Koka upp vattnet, rör ner strösockret och citronsyran. Häll den heta vätskan över fläderblommorna. Sätt lock på bunken och låt saftämnet stå svalt i tre dagar.
  4. Sila saften och häll upp den på plastflaskor som du kan frysa.

Receptet ger ca 3 liter fläderblomsaft. Flädersaft förvaras bäst i plastförpackningar i frysen.

PS: Om du inte orkar vänta på sommarens flädernjutningar finns ju alltid minitetra med flädermix, flädercider och fläderglass…

Kommentera

