Ingen sol i dag… men bara dåliga kläder

 

Faksimil Nyströms trädgård, Axamo.

Faksimil Nyströms trädgård, Axamo.

 

Vaknade med sol i sinnet, men tyvärr ingen vårsol utomhus i dag. Därför tog jag sovmorgon och har pysslat lite hemma. Nu har jag laddat med en Hallondröm – alltså en smoothie (se tidigare inlägg för recept)  spetsad med lite extra solroskärnor och lite lite havregryn. Mums! 

Är alltid lika velig med vad jag ska ha på mig. Vill ju gärna vara praktiskt klädd – men också snygg. Visst ibland drar jag på mig gamla Nisses snickarjacka och solblekta stövlar men helst vill jag gräva i tweedkavaj, rutig skjorta och chinos. Ni vet, som en sådan där gammal bonde med keps och traktor… Ibland vill jag ha blommig klänning. Ibland bikini. I dag blir det rejäla kläder för det ser rått ut utanför fönstret. Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. Haglöfsjackan som är jättepraktisk men inte alls rolig får det nog ändå bli!

 Nu ska jag ta den lila lilla faran och gasa iväg till handelsträdgården. Härligt!

På inköpslistan i dag:

  • Fiberduk
  • Sättlök i lösvikt (gul, silver, och röd)
  • Fröer (Jag går på lustkänsla – har ännu inte hunnit planera. Bestämt: Avlånga rädisor, goda och lättodlade, persiljerot, senapsblad, sallad, mangold…)
  • Lila växter ska jag hålla utkik efter också…

Måste också köpa massor av ny matjord. Funderar som bäst på om jag ska köpa säckar från stormarknad eller slå till på ett ton (för knappt 700 kronor) från kommunens komposteringsanläggning. Vet inte hur kvaliteten är men det verkar prisvärt. Kommunen kör hem. Tyvärr ligger kolonin på en kulle så jag tror inte lastbilen kan lyfta in jättesäcken och lämnas den utanför staketet blir det mycket slit med att forsla lös jord upp för backen och över stängslet. Risk att drabbas av jordsnyltare också…

Lämna en kommentar