Överraskningar är härligt

Det är härligt att komma hem och hitta två små paket. Ett med en Londonbok skickad från Lantlorden. Ett med en doftpåse – vinsten från Poppins garden. Jag älskar trevliga överraskningar! 

Nu kan jag sova lycklig och vakna till en helt ledig lördag full av mys. Det betyder besök på kolonin och kanske något fräscht och glammigt inköp i handelsträdgården. Får se om jag kan få med mig en fotograf. Finns plenty av inspiration där – särskilt i orangeriet…

En korsning mellan ett växthus, en kolonistuga och ett orangeri hade varit en dröm, men jag är realist så jag fortsätter hoppas på att det ska dimpa ner en kolonistuga från himlen! Några staket hade tydligen landat på kolonin häromdagen…

Grässvålen runt gränsen ska bort. Nu måste jag gräva bort grässvålen längs lottgränsen (utan att ta död på hallonpiskorna som pekar mot njutningar ) för att inte de nya staketen ska snos in i ogräs och sniglar.

En fiberduk ska köpas in.Det kliar i fingrarna att få sätta fart med plantering och sådd på kollo. En vacker skir fiberväv kommer snarast att svepas ut över bäddarna. Jag har inte använt det på många år men nu känner jag mig ivrigare än vanligt efter denna mastodontvinter. Tänkte försöka ta mig tid i morgon (eller onsdag) att räfsa bort dött gräs där snömöglet farit fram – och sedan så i lite nytt. Dosera gräsmatten lite kan också behövas. Gödsla allt, sägs det, att man ska göra redan när snön går bort men jag är tveksam. Gräsmatten. Visst. Då kan vårregnet komma åt att dra ner det till vintersega rötter. Men varför gödsla bruna land? Då sveps bara gödslet ner i underjorden, eller? 

Utgrävning av komposten. Den kommande veckan ska jag också försöka gräva ur min kompost. Var där och petade i tisdags. En del har blivit jord, men det finns mycket rötter. Hur göra? Låta det ligga lite till? Odla på komposthögen? Eller använda som gräsmattefyllnad? 

Här kan ni läsa mer om vårmånaden april då allt kan hända i din trädgård.

Kommentera

