Fläckig byracka blev Årets pelargon

 

Årets pelargon 2010. Här ses sorten Avenida ur gruppen Äggskalspelargon. Foto: Blomsterfrämjandet

Årets pelargon 2010. Avenida ur gruppen Äggskalspelargon. Foto: Blomsterfrämjandet

 

I dag öppnade Nordiska trädgårdsmässan i Stockholm. Och jag var inte där. Jag var här och fast vid en dator. En pretty good day hur som helst men det är klart en kolonista helst skulle vilja vara där och frotera sig med andra sticklingar som väntar på odlingssäsongen.

Jag kan avslöja att Årets pelargon utsågs av Mäster grön på mässan i dag. Taada! Den avtäcktes av trädgårdssnubben Bosse Rappne, enligt ett pressmeddelande med orden:

– Man får vara som man är när man inte blev som man skulle. Årets 
pelargon, Äggskalspelargonen. 

Den där äggskalspelargonen är tydligen en riktig gatukorsning färgmässigt och ingen blomma är den andra lika tydligen. Den är randig, prickig, fläckig och strimmig. Tålig som en byracka och trivs i moderna pensionärskuvöser, där det ofta är alldeles för varm och torrt. Ett grönt tips för dig som tar död på det mesta på din inglasade balkong och saknar välsignelsen av en klimatutsatt koloni!

Vad tycker ni om pelargoner? Jag har alltid gillat orangerier och då är det fint med pelargoner. Det funkar på en punschveranda också – eller i ett torpfönster. Men där är det stopp. I en modern lägenhet går det bort, bort, bort… Undantaget rosengeranium, en grönbladig kusin med oansenliga blommor i pelargonfamiljen. Doftar ljuvligt. Friskt. Jag fick en stickling när jag var liten och vårdade den ömt. Den försvann i någon av mina många flyttar och nu finns bara minnen kvar… 

Kommentera

