Glad påsklilja – på bordet

 

Glad påsklilja

Glad påsklilja

 

Det dröjer innan mina påskliljor kommer upp på kolonin. Jag ska åka dit på onsdag och sköta om de små lite. Sist jag var där hade de i alla fall stuckit upp sina små spetsar genom jordtäcket. Näpet. Nu har det gått en vecka. Har varit på resande fot och jobbat många tolvtimmarspass men bara ett till pass så kan jag åka dit.

      Jag behöver det. Det har varit en lång vinter. Mycket att fundera på. Kräver jord mellan fingrarna och hårt kroppsarbete. Saknar den lugna kreativiteten. Jag behöver göra något med händerna så att tankarna kan sväva iväg.

    Till dess pysslar jag hemma. Målade ett nattduksbord igår – förutom påskäggen. Kände mig alldeles groggy när jag var klar. Det har luktat rejält med lackfärg i min lilla lägenhet, men nu ser det bra ut. Ta ett varv till med penseln eller låta penselränderna och träådringarna synas? Egentligen kan det ju inte bli mer chabby chic än så…

    Här är projekten jag ska försöka hinna med i sommar:

    * Röja upp skärphögen helt.

    * Flytta komposten.

    * Nya trätrallor i växthuset – och tvätta det från svampavlagringar. Ja, jag vet att man måste göra det men det är inte riktigt lika lätt när man bara har kallvatten och växthuset är av trä… Eller? Jag kanske bara är lat.

      * Lägg klart trädgårdsgången.

      * Bygga sarg kring resten av landen.

      * Måla klart sargen kring stora landet – i falurött – innan växterna är så höga att de skymmer och kletar ner sig i färg. Brokbladig potatis och rödprickig rabarber…

      Om jag hade någon som hjälpte mig, eller mer pengar skulle jag dessutom göra följande drömprojekt:

      * Sätta upp staket kring hela kolonilotten. Ett falurött. Smala eleganta träribbor med inspiration från 20-talet.

      * Bygga en kolonistuga med dubbeldörrar som kan öppnas ut mot solen.

      * Göra en träaltan med träbänk och spaljé där rosorna kan klänga.

Den eviga kampen mot kirskål (kärs) går förstås också vidare. Den som lever får se (och då menar jag se eftersom jag ämnar köpa en kamera också…)

Kommentera

