Bröllopsyr(a)… efter vårens första bröllopsfest?

Vaknade upp supersent i dag. Underbart. Härligt. Att gå och lägga sig klockan fem – på morgonen – efter en lyckad fest. Fredag i Halmstad gav strålande sol och 15 plusgrader och vårkänslor. Har jag hört.Jag var inte där då. Lördag blåste det snålt och regnet hängde i luften när det inte föll små droppar istället. Det kunde inneburit att brudparets dag inte blev så perfekt som de hade hoppats – men så kan jag inte se det i efterhand. Det var en perfekt dag. Jag tror de instämmer.

När solen nästan letade sig igenom molnen såg havet utanför restaurang Salt ut som en vacker tavla, sa någon. När det mulnade var skådespelet lika vackert om än målat med mer murriga färger. En vacker akvarell kunder jag betrakta när en mås bredde ut sina vingar och letade efter en bubbla att få lyftkraft av – det fanns många denna blåsdag. Havet är så vackert när vintern släpper tag om våren och låter henne springa sommaren till mötes.

     Inne i kyrkan var det kärv vår som tema. En känsla av en ny vår, en ny framtid, som precis höll på att spricka ut. En vek björkkvist och en ensam vitgrön knölig tulpan vid varje bänk dekorerade ljusgången. Festsalen på Salt var dukad i vitt. Vita slöjor som hängde från vita takbjälkar, vita dukar, och vackra lyktor som svävade över de runda borden, tre över varje, en stor i transparent glas och två mindre med ljust ljust chokladtonat glas.

   På varje bord låg en stor flätad krans av trollhassel prydd med vit ranunkel och hortensia (?) och stora vita ljus i mitten. Enkelt och oerhört elegant på ett svalt sätt. Precis som bruden – innan dansen började vill säga. Då var det klackarna i taket, de vita tunna bröllopsfållarna öglades upp på armen och de näpna brudskorna tvingades släppa lös bara fötter på breda trätiljor. Det var bara sanden mellan tårna som saknades den här kvällen…

   Jag återkommer så snart som möjligt med bilder på dekorationerna. Brudparet och festen lämnar jag däremot till er fantasi… för tid och evighet.

   För de som är nyfiken på Salt, som snart öppnar för säsongen, är det bara att promenera ner till vågbrynet på Tylösand eller gå in på Salts hemsida och lyssna på vågskalpet. 

   För att ni redan nu ska kunna göra er en bild av vårens tidigast bröllop på världens bästa sommarstrand har jag gjort två faksimiler från Salts hemsida.

1) Salt bris – en vy från restaurangen.

Restaurang Salt, Tylösand, Halmstad

Restaurang Salt, Tylösand, Halmstad

 

2) Så här såg det nästan ut när mina vänner gifte sig igår, dekorationerna var ännu vackrare…

aksimil Restaurang Salts hemsida: Runda bord har jag också alltid velat ha på mitt bröllop. Det är gemenskap.

Faksimil Restaurang Salts hemsida: Runda bord har jag också alltid velat ha på mitt bröllop. Det är gemenskap.

 

Grönt tips 1: I dag har jag målat gamla påskägg med vit lackfärg. Vaniljvit. Det blir jättefint. Ett ägg ska jag lägga i en betongskål tillsammans med havsstenar, snäckor och några bruna och turkosa fjädrar. En ägghalva funderar jag på att lägga på ett fat och sedan dekorera med en krans av tulpaner runt. Lila? Eller grönvita pappegojtulpaner kanske? Vad tycker ni?

Kommentera

