Vårtrött någon?

Känner mig väldigt vårtrött. Det är ju inte så det ska vara. När solen kikar fram och dagarna blir längre ska ju energin vara på max. Kanske blir det bättre när det går att pyssla utomhus? Frisk luft brukar pigga upp. Fast jag måste snart börja tänka på att börja peta i mig antipollenpiller igen… 

Hur som helst har jag fixat en kameramobil (tack Andreas) så snart ska jag kunna lägga ut lite snabba bilder på sådant jag passerar i världen och sådant jag gräver ner mig i på kolonin. Jag ska bara komma på hur den fungerar först, min välgörare hade glömt det och dessutom förpassat bruksanvisningen till någon bortglömd plats. Håll ut!

Nu dags att sova. Jag har mycket att göra inför vårens första bröllop på lördag. Nej, jag kan naturligtvis inte avslöja vad vi ska ge i bröllopsgåva. Ännu. 

Grönt tips 1: För bröllopsparet som nyligen blivit villaägare och ska planera tomten är ett äppelträd en utmärkt bröllopspresent. Eller en ros. Eller en bärbuske. Ren glädje, grön glädje. Fast min favorit i dessa sammanhang är nog ändå pelaräppelträd eller äppelhäck. Lätt att plocka från och mycket vackert.

http://www.fotoakuten.se/albums/apple090906/apple-05.jpg

Mogna äŠpplen av sorten RåŒby Rubin.

 

Grönt tips 2: Besök gärna Äpplets hus i Kivik – inspiration för blivande äppelodlare. Mycket roligt att gå i fabriksmuseet – och i äppelträdgården utanför. Jag var där för första gången förra året. Kan i detta slutna sällskap avslöja att frestelsen blev för stor – jag tog ett bett av ett falläpple i visningsträdgården. Gott! Tyvärr minns jag inte vilken sort det var – så nu måste jag nog åka dit och bita igen! I år är temat ekologiskt och bland annat informeras om vilka äppelsorter som är lämpligast vid ekoodling.

ÄPPLETS HUS  ( http://www.kiviksmusteri.se )

Mars – helger kl 10-17
April – Juni alla dagar kl 10-17
Juli – Augusti alla dagar kl 10-18
September – Oktober alla dagar kl 10-17
November – 19 december helger kl 10-17

Två höstarrangemang med äppeltema:

Plocka äpplen i Kiviks odling och ät soppa 11 september.

Äppelmarknaden 25-26 september. ( http://www.applemarknaden.se/ )

2 responses to this post.

  1. Hej där i kolonin!
    Tack för ditt söta inlägg på min blogg. Kul att hitta hit. Jag är uppvuxen med koloni, det blev en oas för min familj som bodde i lägenhet. Vi var i kolonin varje dag på sommaren och jag älskade verkligen vår lilla stuga. Enda negativa var utedasset med spindlar så jag var tvungen att sitta med dörren öppen med mamma som vakt så ingen spindel skulle attackera mig! 🙂

    Svara

    • Hej!
      Jag älskar min koloni. Och bor i lägenhet. Tyvärr har jag ingen kolonistuga. Ännu. Bara en trädgårdsbord och ett pyttelitet växthus. Men det är ju inte fy skam det heller. Och dass, ja det dröjde ett par år innan jag hittade det, och kommer dröja ytterligare några år innan jag vågar mig dit. Är inte heller alldeles förtjust i spindlar. På min lott däremot har jag inga – myriader av myror håller dem borta antar jag…. Jag hoppas snart komma igång med kolonisäsongen på riktigt och visa lite bilder på mina projekt. Det är bland annat en trädgårdsgång som ska bli klar.

      Kika gärna in igen! Och lämna gärna kolonitips till mig som är relativt nybliven kolonist.

      Svara

Kommentera

