En liten tripp

I dag ska jag åka till min kära mor i skogen. Tar med frökatalogen så vi kan botanisera lite i vårens möjligheter. Tänker också kolla vilka växter som hon kan tänkas dela på i år som jag kan få. Fler perenner. Många blir förvånade över hur många växter jag får plats med på kolonin, men jag har oexploaterad yta fortfarande. 

Till skillnad från många andra gillar jag att ha gräsytor, kortklippt, på min koloni också. Där mina brorsbarn kan kasta boule och jag sola eller sova (!) under ett parasoll. Jag vill att min kolonilott ska vara avkoppling och vila. Det betyder att rensa ogräs ibland, och att bara åka dit och sova på en filt i gräset ibland.

Grönt tips: Det går att dela på perenner både vår och höst. Ett billigt sätt att sprida sin blomsterglädje till andra. Och få fler tillbaka.

”Man kan även dela på våren, i första hand växter som blommar på hösten, som astilbe, höstflox, höstaster, höstöga, höstanemon, höstkrage, solbrud, funkia, praktlysing, kärleksört, gullris, rudbeckia, stormhatt, m.fl. Detta för att störa växtens blomning så lite som möjligt.”, skriver sajten http://www.odla.nu ( http://www.odla.nu/artiklar/dela_perenner.shtml )
Ha en bra dag!

2 responses to this post.

  1. Posted by Sofia on 26 mars, 2010 at 15:02

    Jag vill oxå ligga där och sola eller kanske hjälpa dig äta upp jordgubbarna, klippa gräset eller grilla med lacknafta 😉

    Puss!

    Svara

    • Det är klart att du får ligga där och sola. Måste nog plantera lite mer jordgubbar om det ska räcka till alla som är sugna på mina supersöta gubbar. Fast det är klart att om du volonterar till att klippa gräset måste du ju får bra betalt och vad kan vara bättre än solmogna jordgubbar. När det kommer till grillningen så tror jag vi kör old fashion i år – tändvätska. Eller vad säger du?

      Kram!

      Svara

Kommentera

