Trädgårdsinspiration från mig till dig

 

Jag kan tänka mig en sådan här spaljé. Drömmer också om en grusgång, men en med mjuka former och naturstenskant.Den här faksimilen är från SVT-programmet Engelska Trädgårdar.

Jag kan tänka mig en sådan här spaljé. Drömmer också om en grusgång, men en med mjuka former och naturstenskant.Den här faksimilen är från SVT-programmet Engelska Trädgårdar. Just det här programmet ligger inte ute på svtplay längre men det finns andra inspirerande som du når via den här länken.

 

Nu har jag avverkat en vecka inomhus på jobbet och är full av energi inför att göra ett snabbt och intensivt nedslag på kolonin imorgon. Vädret får avgöra vad  som blir gjort. Här är några alternativ:

  • Gräva upp mer grässvål och få mer land
  • Värma vatten och skrubba stugan ren inuti (så att jag kan måla vitt vitt vitt på tisdag nästa vecka)
  • Så rosenböna och ringblomma ute
  • Köpa plantjord och så solrosor för uppdrivning i växthuset (för senare utplantering i nya landet)
  • Köpa fler växter (kan bli trångt innan jag har ännu fler land)
  • Måla en andra omgång på nya kombibänken (kräver sol)
  • Köpa virke och göra en pagod eller blomsterställning (vill ha både något valvformat och en pyramid som rosenbönan kan klättra på
  • Plantera min anglomania på rätt plats (måste göras – insåg att den höll på att kvävas av gräs där den har stått)

Nu när jag har varit inne i en vecka längtar jag intensivt efter att få vara utomhus och att få jobba (och träna för den delen också). Kommer dock inte hinna så mycket som jag vill för jag tar bilen till La Sthlm imorgon. En resa till italienska Rimini tillsammans med Den engelska lantlorden står på programmet denna långhelg. Det ska bli alldeles, alldeles underbart det också!

I natt stillar jag min längtan efter kolonin med att surfa runt efter tips och idéer. Jag har hittat en hel del roligt. Bland annat bloggar Kollobarnet och visar massor av intressanta bilder om renoveringen av sin kolonistuga. Ett enormt jobb nedlagt och det blir så fint. En urgullig hund vid namn Kerstin har fått ta allt större plats nu när renoveringen av stugan är avslutat. Läs och njut.

Har tagit mig friheten att göra faksimiler av några fina bilder från Kollobarnet. Jag var ju på besök hos en kolonist lite längre bort på mitt område och upptäckte hur härligt det är med lite oregelbundet och mjukt formade land med naturstenkant. Jag har mycket raka linjer i mitt trädgårdslandshörn och vill nu mjuka upp andra delar av kolonin. Det måste bli mer lummigt också. Jag gillar ju höga växter så kanske ska jag plantera in lite svepande och rasslande gräs i min blomsterplantering. Bredvid den stela och värdiga rudbeckian och eleganta irisblommorna. Här är inspiration från Kollobarnet:

Så här mjukt grönt med grusgång vill jag ha det. Det här känns inbjudande och välkomnande.

Så här mjukt grönt med grusgång vill jag ha det. Det här känns inbjudande och välkomnande.

 

Både jag och Mr Promiselands sällskap suktar efter en träaltan. Något som känns inbjudande och värmande att kliva upp med bara fötter på. Den kommer dock bli ganska smutsig eftersom den lär hamna mitt i gångstråket framför stugan. Vi får se hur vi löser det. Här är Kollobarnets sköna trädäck – jag gillar särskilt det bortre hörnet med spaljén. Måste försöka få till en sådan som klematis kan klättra i. Eller ännu hellre murgröna som jag är förtjust i. Ett vacker knotigt plommonträd som min kolonikompis har skulle också vara fint – men klängande murgröna längs de grå grenarna…

Det här är fint. Ser inte för svårt ut att bygga för Kolonistan som har för lite tid men är händigare än de flesta om hon sätter den sidan till. Envis också.

Det här är fint. Ser inte för svårt ut att bygga för Kolonistan som har för lite tid men är händigare än de flesta om hon sätter den sidan till. Envis också. Faksimil från Kollobarnet.bloggspot.com

 

När jag ändå håller på att städa i redskapsboden ska jag ta mig en funderare på om det går att få till ett sådant här trevligt hörn där inne (eller varför inte vid knuten):

Så här fint skulle jag också vilja ha det. Kanske i lite mer marin attityd på tyget... Det finns varken el eller vatten på min koloni. El går inte alls att få, men kanske kan jag dra en ur- och istickbar vattenslag från den gemensamma vattenposten vid tomtgräsen in till stugan?

Så här fint skulle jag också vilja ha det. Kanske i lite mer marin attityd på tyget... Det finns varken el eller vatten på min koloni. El går inte alls att få, men kanske kan jag dra en ur- och istickbar vattenslag från den gemensamma vattenposten vid tomtgräsen in till stugan? Faksimil Kollobarnet.blogspot.com

 

Jag vill att min koloniträdgård ska vara lummig. Ja, jag har sagt det förut. Trädgårdsland som knakar av livskraft (gräsklipp, kogödsel…? I år ska jag hitta den magiska formen) och frodiga och lite vilda rabatter. Jag vill ha marktäckare, låg växter, höga växter som mjukt böljar fram i rabatterna med några utropstecken. Lätt att drömma, svårt att få till. Här är inspiration från Svt-programmet Engelska trädgårdar  (23 april 2010):

Här är ren inspiration, faksimil från programmet Engelska trädgårdar, sänt 23 april 2010.

Här är ren inspiration, faksimil från programmet Engelska trädgårdar, sänt 23 april 2010.

 

Jag är väldigt förtjust i betong. Häromdagen fick jag reda på att en kvinna, som har grannlotten till min nya Kollokompis, gjuter betong. Min svärmor gör det också men jag har aldrig haft tillfälle att vara med och gjuta. Tycker att de stora vattenbaden/faten formade efter enorma rabarberblad är så vackra. Jag skulle vilja ha ett stort i min rabatt – och ett hemma på vardagsrumsbordet! Kanske blir det tillfälle i sommar på ett eller annat sätt att göra åtminstone ett till mig själv…

Fina betongplattor. Ser ni det folkloristiska reliefmönstret i plattorna? Dessa finns i ett av lusthusen på Rosendals trädgård i Stockholm.

Fina betongplattor. Ser ni det folkloristiska reliefmönstret i plattorna? Dessa finns i ett av lusthusen på Rosendals trädgård i Stockholm.

 

Det finns massor av andra fina betongföremål. Blivande designklassiker.  Tidigare har jag visat ett vacker helgjutet bord i betong som står på Rosendals trädgård i Stockholm  och jag inte vet vem som är upphovsman till. Där finns också vackra betongplattor med relief, egenligen en matta. Det är designern Tove Adman som bland annat säljs i en butik på Karlavägen på Östermalm i Stockholm, som är skaparen. Jag brukar gå förbi det där skyltfönstret och bara njuta av den lilla gustavianskinspirerade taburetten i grå betong med orange stoppad sits… 

Hon har också gjort de väldigt vackra ljusstakarna som jag önskar mig i födelsedagspresent ifall någon vänlig själ vill uppmuntra mig lite extra. Hör ni det nära och kära! Går att köpa via http://www.designonline.se 

Hade passat perfekt in på min koloni. I boden om jag fick den ren från redskap (redskapsbod utan redskap) – kunde få ut dem i en separat bod (vägghängd?). Tänk dig detta vackra (dyra) betonggolv i stugan och ljusstaken mot en vitkalkad vägg. Jag tänker, jag tänker, jag tänker… Tove Adman är född på Gotland har jag hört så hon bär verkligen med sig kalkstensarvet men vågar också förnya det. Sådant gillar jag. Respektfull och respektlös.

Jag har försökt att skapa en blomsterrabatt som går i varma toner som drar åt det blå, lilla och röda håller. Det finns några gula klickar i det röda. Kanske blir det fler om jag bestämmer mig för att odla solrosorna i det hörnet. Möjligen får det blir blå tidig vår (köpa lite nya blå perenner…), rödlila senare och avlsluta åt det rödgula håller precis innan löven blir härligt höströda (gör mig sorgsen…) på min anglomania som jag hoppas få fart på.

Jag tycker det är svårt att plantera en rabatt som har höjd och djup och räcker hela sommaren. Jag är nämligen så impulsiv i plantskolan att jag inte alls kommer hem alltid med vad jag skulle köpa. Du som vill kan via den här länken till Homes&Gardens få råd om hur man planterar (med viss modifikation för att England är en annan växtzon) en helvit trädgård.

Slutligen vill jag passa på att pusha för Ulfs vackra månadsblogg Kolonin i Tanto Norra. Nu har våren verkligen kommit till Tanto Norra. Jag förstår inte hur han som finns så långt norr ut redan kan ha en så somrig och otroligt säsongsmogen trädgård. Avundas och gläds åt att få kika in i den för en stund. Jag har lånat några superinspirerande miljöbilder från hans blogg bara för att visa upp och locka er dit:

Faksimil från månadsbloggen Tanto Norra. Här parterren i maj. Så vackert. Vad är ditt knep?

Faksimil från månadsbloggen Tanto Norra. Här parterren i maj. Så vackert.

 

Lägg märket på denna faksimil till den vackra stolen. Han är flera sådana udda stolar på sin lott, den där magikern Ulf på Tanto Norra.

Lägg märket på denna faksimil till den vackra stolen. Han är flera sådana udda stolar på sin lott, den där magikern Ulf på Tanto Norra.

 

En sådär lagom välskött gång. Nostalgi i Tanto Norra. Faksimil från Ulfs månadsblogg i maj

En sådär lagom välskött gång. Nostalgi i Tanto Norra. Faksimil från Ulfs månadsblogg i maj

 

Nu säger jag godnatt. Och välkommen till en ny morgondag. Eller något ditåt. Jag är nästan där redan. Godmorgon!

6 responses to this post.

  1. Mmm, härlig inspiration! Jag har också tusen planer, får se vilka som infrias i år… ;) Fördelen är ju att det alltid kommer en ny vår, så det man inte får gjort i år kan man göra nästa år…

    Kram

    Svara

    • Visst är det härligt med alla möjligheter! I dag blir det i alla fall inget måleri. Det regnar tyvärr. Städar hemma och sedan blir det snabbesök på kolonin. Ibland är verkligheten skonlöst pockande, städa, diska, och plocka istället för att gräva i myllan.
      Kram

      Svara

  2. Så mkt härlig inspiration! Du får gärna kika in hos mig, en hel del som vi gjort med vår kolonilott påminner mkt om det du visar. Finns två kategorier: Trädgård och Kolonilotten

    Svara

  3. [...] Trädgårdsinspiration från mig till dig May 2010 5 comments 4 [...]

    Svara

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 31 andra följare

